Annonce
Sport

Mørkøv mærker fremskridt i ustabilt parløb med topsprinter

Michael Mørkøv (nummer to fra venstre) håber at have styr på sin sprinter, Fabio Jakobsen (med mundbind i hvid trøje). Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Samarbejdet mellem Michael Mørkøv og Fabio Jakobsen virker ikke altid perfekt, men to sejre i juni giver håb.

De faldt på et tørt sted, Fabio Jakobsens to spurtsejre i Belgien Rundt for et par uger siden.

Ikke blot for den hollandske supersprinter, som Quick-Step har ansat til at vinde cykelløb med jævne mellemrum. Men også for hans danske leadoutman, Michael Mørkøv.

Det er nemlig ikke nogen hemmelighed, at samarbejdet mellem de to specialister ikke altid har været lige velsmurt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvor Mørkøv har været vant til, at sprintere som Sam Bennett, Mark Cavendish og Elia Viviani næsten altid fulgte hans baghjul på opløbsstrækningen, er Jakobsen en mere uregerlig type.

- Det har været svært at finde den samme vej i spurterne. Fabio har ofte haft svært ved at holde mit hjul.

- Jeg tror ikke, at han går sine egne veje med fuldt overlæg. Jeg tror på, at det er hans instinkt, der gør, at han nogle gange søger en anden vej end mit hjul.

- Men det er klart, at når vi skal konkurrere på højeste niveau, så skal han følge mit hjul, for det er der, han har den største chance for at vinde, siger Michael Mørkøv.

Den 38-årige dansker har i den sidste del af karrieren fundet sig en niche som meget værdsat leadoutman på et af feltets mest traditionsrige sprinterhold.

Men hans omdømme og jobsikkerhed afhænger af, at "hans" sprinter vinder. Specielt i et prestigefyldt løb som Tour de France, hvor 3. etape mandag meget vel kunne ende i en massespurt.

Så kan det skabe gnidninger, hvis sprinteren på eget initiativ følger et andet hjul og - i Mørkøvs øjne - bringer sig selv i en dårligere position.

- Det har vi snakket meget om, og jeg synes, at vi fik rettet op på det i Belgien Rundt. Jeg er meget opsat på, at vi fortsætter det her i Touren.

- Nogle gange er det jo ikke så dårligt at have lidt modstand op til de vigtigste opgaver, for så er vi måske endnu mere opmærksomme på, hvad der skal lykkes, siger Michael Mørkøv.

Mandagens etape er 184,4 kilometer lang og tager feltet ind i Frankrig. Der er enkelte små stigninger på første del af ruten, som slutter i Bayonne.

/ritzau/

  • Første etape af Tour de France 2023
    Michael Mørkøv (nummer to fra venstre) håber at have styr på sin sprinter, Fabio Jakobsen (med mundbind i hvid trøje). Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Annonce
Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde