KOMMENTAR. Da Team Sydhavsøerne blev oprettet, var der mange, der tvivlede på succesen. Det er de rikke længere.
I maj 2003 indkaldte Rødby Håndboldklub til pressemøde i Rødbyhavn Sportshal for at afsløre en mindre håndbold-revolution: Klubben ville etablere et professionelt håndboldselskab - Team Sydhavsøerne - med en aktiekapital på en halv million kroner. Dengang var der flere, som tvivlede på Team Sydhavsøerne. Ville det være muligt at drive professionel håndbold i udkantsdanmark?
Otte år senere er tvivlerne væk. Aktiekapitalen er blevet fordoblet og Team Sydhavsøerne har slået sit navn fast og er blevet en sportslig succes. Håndboldklubben Maribo/Hunseby (HMH) er blevet optaget som moderklub sammen med Rødby Håndboldklub. Og omsætningen er på omkring fire millioner kroner om året, hvoraf knap halvdelen er spillerlønninger.
Det lyder ikke af meget, hvis man sammenligner med AG København, som Team Sydhavsøerne besejrede to gange for bare tre år siden. I AG tjener en spiller som Mikkel Hansen mere end samtlige kontraktspillere i Team Sydhavsøerne! Men Team Sydhavsøerne har andre strenge at spille på: Den kan tilbyde jobs, uddannelse og boliger. Og i modsætning til flere klubber falder lønnen til tiden. Der er tjek på sagerne, fordi klubben sætter tæring efter næring!
Nu står Team Sydhavsøerne over for en ny udfordring: Ledelsen vil gerne videreudvikle klubben. Visionen er at gøre førsteholdet så stærkt, at det kan spille om oprykning til Håndboldligaen. Men hvis denne vision skal have en kinamands chance for at blive ført ud i livet, er det nødvendigt at forstærke førsteholdstruppen.
Ønske-scenariet er fire kvalitetsspillere på liganiveau. Og ikke flere. At tallet ikke skal overstige fire, er der snusfornuft i. Sporene skræmmer! Team Sydhavsøerne har én gang tidligere skiftet et helt hold ud med spillere uden for Lolland-Falster, og det kom der sandt for dyden intet godt ud af. Det endte med nedrykning fra 1. division.
Men er det realistisk for Team Sydhavsøerne at hente de fire forstærkninger, som cheftræner Jimmy Albrechtsen og sportschef Henrik “Zurich” Jørgensen ønsker? Ja, hvis erhvervslivet vil! Team Sydhavsøerne har i 2010-2011-sæsonen modtaget cirka 3,5 millioner sponsorkroner. Men der er brug for yderligere én million kroner i sponsorindtægter, hvis der skal blive råd til forstærkningerne og til at bevare hovedparten af den nuværende stamme. Dette meldte Team Sydhavsøernes ledelse åbent ud på et strategimøde torsdag aften til mange af klubbens sponsorer. Klubledelsen afslørede også, at den ønsker at fastholde og udvikle de mange, store håndboldtalenter i junior- og ynglingealderen og at forblive det førende sportsbrand på Lolland-Falster.
- Vil I være med?, spurgte bestyrelsesformand Carl “Calle” Christensen direkte henvendt til de 56 fremmødte.
Partnerne, som Team Sydhavsøerne kalder sine sponsorer, lovede ikke flere penge, men ingen vendte ej heller tommeldutten nedad. Med åbenhed når man oftest længst, og når nøglen ligger hos erhvervslivet, er der snusfornuft i at delagtiggøre netop virksomhedsledere om Team Sydhavsøernes visioner og hudløst ærligt fortæller, hvad der skal til, for at flagskibet kan komme tæt på eller i Håndboldligaen.
Nu kan erhvervslivet så vælge, om Team Sydhavsøerne og Lolland-Falster skal have et herrehold i Håndboldligaen. De næste måneder bliver afgørende, for det er i denne periode, hvor salg- og marketingmedarbejder Bjarne Schultz skal skaffe midlerne.