Da Mathieu van der Poel søndag bragede først over målstregen som vinder af VM i linjeløb, var Filippo Ganna i fuld gang med at forberede sig på cykelbanen.
Her deltog han få timer efter i det individuelle forfølgelsesløb, ligesom han dagen forinden havde tabt snævert med sine landsmænd i holdløbsfinalen mod Danmark.
VM har for første gang samlet alle de største discipliner på samme sted, og det stiller ryttere som Ganna i svære dilemmaer.
På en god dag havde han måske været Italiens bedste kort i medaljekampen på den svære rute i Glasgow. Men han følte sig nødsaget til at vælge det fra.
- Det er forskellige verdener og forskellige mesterskaber. Det er fedt at dele banen med de andre kategorier, men måske skulle man gøre det over to uger.
- Jeg synes godt, det kunne være organiseret lidt anderledes. Måske kan man gøre det lidt på samme måde næste gang, men over længere tid, lyder det fra Ganna, som er blandt favoritterne til fredagens enkeltstart.
I den danske lejr stod Michael Mørkøv i et lignende dilemma, men valgte alligevel at køre størstedelen af søndagens linjeløb, før han tirsdag aften er på banen i disciplinen parløb med Lasse Norman.
Banelandstræner Casper Jørgensen finder det unødvendigt, at rytterne skal i aktion med så få dages mellemrum ved et samlet VM.
- Jeg har ikke styr på, om det økonomisk er godt for cykling, men rent sportsligt kan jeg godt ærgre mig over det. Så mange verdensklasseryttere er der heller ikke. Det er da ærgerligt, at de ikke kan køre begge stævner.
- Jeg skal ikke kunne sige, om der er en fed idé i konceptet, men jeg synes ikke, der er idé i at lægge det så meget op og ned ad hinanden, siger han.
Derfor kunne Michael Mørkøv også se det positive i, at han allerede stod af efter en hård føring ved ankomsten til rundstrækningen.
- I forhold til parløbet er det nok bedre, at jeg kørte mig selv i hegnet på første omgang og blev sat. Jeg måtte nøjes med 170 kilometer i stedet for at slutte fuldstændig tømt efter 271, siger han.
Quick-Steps rutinerede dansker ser det som et vilkår at kunne køre begge dele tæt på hinanden.
- Som banerytter er det indimellem sådan, at man har en konkurrence tæt på. Jeg føler mig i god form efter Tour de France, og selv med et langt landevejsløb i benene skal jeg nok være klar til parløbet to dage senere.
/ritzau/