Producenter af varevogne og minibusser skal tvinges til at producere miljøvenlige køretøjer, siger EU-Kommissionen. Bilindustrien raser og kræver udsættelse.
EU-Kommissionen svinger pisken over de europæiske bilfabrikanter, der producerer benzinslugende varevogne og minibusser. De skal tvinges til at producere køretøjer, der udleder mindre CO2.
En ny varevogn må maksimalt udlede 175 gram CO2 pr. kilometer i 2016, svarende til en reduktion på 14 procent i forhold til 2007-niveauet, mens tallet højst må ligge på 135 gram i 2020, hvis det står kommissionen.
- Det er godt for forbrugerne, industrien og miljøet, siger EU's miljøkommissær, Stavros Dimas.
Det udsagn er de dog hverken enige i blandt miljøorganisationerne eller hos bilindustrien.
Greenpeace og Transport and Environment (T&E) beskylder samstemmende kommissionens forslag for at være for uambitiøst og for at træde i kraft for sent.
Bilproducenterne er derimod vrede over, at de oven på en udmattende økonomisk krise allerede nu skal begynde at omstrukturere produktionen for at kunne imødekomme de nye krav i 2016. De har derfor forgæves presset på for en udskydelse til 2017.
Kommissær Dimas påpeger, at den europæiske bilindustri får en enestående chance for at være blandt de første på markedet, der producerer energivenlige varevogne og minibusser.
- Vi har dygtige designere og fremragende fabrikanter. Jeg er sikker på, at de nok skal finde en løsning, siger han.
Gør bilproducenterne det ikke frivilligt, vil kommissionen idømme dem store bøder.
Fra 2016 frem til 2018 skal det koste fabrikanterne en bøde på fem euro at producere en varevogn eller minibus, der udleder et gram CO2 over den tilladte grænse. Det beløb stiger med antallet af overskredne gram, og udleder et køretøj fire gram CO2 mere end tilladt, vil det koste en bøde på 120 euro pr. ekstra gram. Fra 2019 vil alle udledte gram CO2, der overskrider den maksimale grænse, koste 120 euro pr. gram.
/ritzau/