Annonce
Udland

Halvdelen af alle fartøjer undgår Det Røde Hav

Fragtskib på vej gennem Den Nye Suezkanal. På grund af frygt for raketangreb undgår halvdelen af alle fartøjer Det Røde Hav og lægger i stedet kursen om og sejler syd om Afrika. Foto: Stringer/Reuters
Vejen rundt om Afrika indebærer, at ruten mellem Asien og Europa bliver 25 procent længere end ruten via Suez.

På grund af frygt for raketangreb undgår halvdelen af alle fartøjer Det Røde Hav og lægger i stedet kursen om og sejler syd om Afrika.

Det betyder, at fire millioner flere containere på næsten 300 skibe transporteres rundt om Kap Det Gode Håb i stedet for at blive sejlet gennem Suezkanalen og Det Røde Hav. Det rapporterer Bloomberg.

Det er truslen fra den iranskstøttede Houthi-bevægelse i Yemen, som har fået mange rederier til at undgå Det Røde Hav.

Artiklen fortsætter efter annoncen

USA's forsvarsministerium, Pentagon, meddelte tirsdag, at amerikansk militær havde nedskudt over 12 droner og adskillige missiler, som houthierne havde sendt mod skibe i Det Røde Hav.

Vejen rundt om Afrika indebærer, at ruten mellem Asien og Europa bliver 25 procent længere end ruten via Suez. De stigende omkostninger kan få en negativ indvirkning på verdensøkonomien.

- Prisen for at fragte en container fra Asien til Europa er tredoblet til 5000 dollar, siger Judah Levine ved Freights til Bloomberg.

Mærsk har for nylig besluttet at sende dets skibe gennem Suezkanalen igen, efter at USA har oprettet en styrke, som skal patruljere i Rødehavet.

Men næsten 300 fartøjer med en total kapacitet på 4,3 millioner 20-fods containere har valgt at tage den mere sikre, men længere rute. Det er næsten en fordobling i forhold til ugen før.

Den islamistiske, iranskstøttede Houthi-bevægelse gennemfører angreb på handelsfartøjer i Det Røde hav som en hævn på Israel for Gazakrigen.

Flere iagttager siger, at desto længere angrebene finder sted, desto større bliver presset på USA for at gå mere offensivt til værks i regionen, hvilket kan eskalere konflikterne i Mellemøsten.

/ritzau/

  • FILE PHOTO: A cargo ship is seen crossing through the New Suez Canal
    Fragtskib på vej gennem Den Nye Suezkanal. På grund af frygt for raketangreb undgår halvdelen af alle fartøjer Det Røde Hav og lægger i stedet kursen om og sejler syd om Afrika. Foto: Stringer/Reuters
Annonce
Udland

Irans præsident og udenrigsminister er døde efter helikopterstyrt

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Skole søger nye unikke talenter: Og det koster ingenting

Guldborgsund

Peder stopper efter 33 år

Falster

Krølls kvaler fortsætter: Skal indlægges igen

Indland

Sender nødråb til minister: Levestederne forsvinder

Guldborgsund

Skeptisk overfor nyt rådhus: Frygter flere sygemeldinger

Vejret

Varm uge skydes i gang med høj sol: Men regn truer

Nakskov

Her bliver Mads fra Nakskov hyldet foran 12.164 mennesker

Udland

Irans præsident og udenrigsminister er døde efter helikopterstyrt

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Lolland

Lykkelig formand: - Vi har haft flere end nogensinde

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand