De to nordiske nyhedsbureauer TT og NTB opkøber Nordens førende leverandør af medieovervågning for at befæste deres stilling i et marked under forandring.
Den norske mediekoncern Schibsted har solgt medieovervågningselskabet Retriever til det norske nyhedsbureau NTB og det svenske nyhedsbureau TT.
Retriever er Nordens førende leverandør af medieovervågning. Selskabet er vokset kraftigt siden 2000 og har i dag 59 ansatte.
Retriever forventer en omsætning i 2009 på knap 100 millioner norske kroner (knap 86 millioner kr.).
- Medieovervågning er en naturlig kernevirksomhed for et moderne nyhedsbureau, og opkøbet udvider vores aktivitetsgrundlag yderligere, siger chefredaktør og administrerende direktør hos NTB, Pål Bjerketvedt.
Norsk Telegrambyrå, NTB, og Tidningarnas Telegrambyrå, TT, skal drive Retriever videre som i dag. TT kommer til at eje 66 procent af selskabet, mens NTB kommer til at stå for 34 procent.
NTB og TT har tilsammen betalt 115 millioner svenske kroner (84 millioner kr.) for Retriever.
De to nordiske nyhedsbureauer har samarbejdet tæt i mange år, men med købet af Retriever indgår de to bureauer for første gang et strategisk samarbejde på ejersiden i et selskab.
- Udvidet samarbejde og større alliancer er vejen fremad i et krævende mediemarked. Vi håber henad vejen at udvikle et samarbejde på flere områder med TT og de øvrige skandinaviske nyhedsbureauer, siger Bjerketvedt.
- Retriever har bevist sine kvaliteter. Vi ser frem til at udvikle selskabet videre i en branche, som står foran store forandringer, siger TT's chefredaktør og administrerende direktør Thomas Peterssohn.
Retriever består af Retriever Sverige AB, Mediearkivet AB og Retriever Information AB i Sverige samt Retriever Norge AS og Mediearkivet AS i Norge.
/ritzau/NTB