SAKSKØBING: En billak består i dag typisk af op til fem forskellige lag, så når man skal reparere en skadet del af bilen, så skal alle fem dele i princippet genskabes – hvorefter man også skal tage højde for den falmen, der er kommet i tidens løb. Og det er en helt umulig opgave – men man kan komme meget tæt på at ramme den rigtige, fortæller Michael Jørgensen fra MJ Autolak.
- Vores skannere er meget præcise, og vi kan blande malingen med en præcision på 0,01 gram, så vi får altid et bedst tænkelige udgangspunkt, når vi reparerer, siger han.
Det lykkes
For at lykkes med en reparation gør man typisk det, at man sørger for at male en hel bildel ad gangen, for så bemærkes farveforskellen næsten ikke. Alternativt kan man lave en glidende overgang fra den gamle farve til den nye.
- Sådan en farveovergang kan faktisk laves så præcist, at øjet slet ikke bemærker det, siger Michael Jørgensen, der anbefaler at købe bil i helt rene farver uden forskellige lag med farveeffekter, hvis man vil være sikker på, at efterfølgende reparationer bliver helt optimale.
- For det kan være svært, hvis man skal genskabe en perlemors-farvet bil, der er skabt i tre lag med måske hvid, perlemor og klarlak, som alle skal genskabes perfekt, siger han og tilføjer, at man ofte er godt hjulpet af bilens data, hvis uheldet skulle være ude.
- Så findes der typisk en farvekode på bilen, som vi kan gå efter. Det gør arbejdet betydeligt lettere, siger han.