Hver dag falder bommen ned på taget af bilister, der vil køre over Storebælt og Øresund, skriver Nyhedsavisen. Broselskaber har derfor måtte fore bommen med skumgummi
Smak! To til tre gange hver dag falder bomme på Øresundsbroen eller Storebæltsbroen ned på taget af bilister ved et uheld, skriver Nyhedsavisen. Danske Thomas Bülow har to gange i januar fået bommen hamret ned i taget af sin bil, da han skulle passere broen fra sin adresse i Malmø til jobbet i København.
»Du får et chok uden lige, når der pludseligt vælter en stor brobom ned i dit tag,« siger Thomas Bülow.
Driftschefen ved Øresundsbroen, Michael Nielsen, erkender, at der er store problemer med bomme i betalingsanlægget, der pludseligt falder ned i taget på folks biler.
»Det har plaget os siden broforbindelsen åbnede. Vi har endda eksperimenteret med bomanlæg, der mindsker skaderne på folks biler, hvis bommen skulle klappe i. Lige nu bruger vi bumme foret med skumgummi,« siger Michael Nielsen til Nyhedsavisen.
Hovedsageligt falder brobommen, fordi man ikke har placeret den elektroniske BroBizz korrekt i forruden. Kan bomanlægget ikke læse BroBizz'en, falder bommen ned for at forsøge blokere, at man kører igennem.
»Det forklarer ikke alt. Og jeg kan godt forstå, hvis kunder synes, at det er et irritationsmoment,« siger driftschef Michael Nielsen fra broen mellem Danmark og Sverige.
Også Storebæltsbroen mellem Fyn og Sjælland er plaget af faldende brobomme, der ramler ned i taget på nogle af de 29.000 danske biler, som hver dag i 2007 passerede broen.
»Hver eneste dag har vi en eller to kunder, som får revner i forruden eller buler i taget, fordi vores brobom falder ned på dem ved en fejl. De fleste uheld kunne være undgået, hvis bare folk satte brobizzen i forruden oppe ved bakspejlet. Men også vi må indrømme, at nogen gange sætter systemet ud,« siger afdelingschef John Jensen, der er ansvarlig for driften af Storebæltsbroen.