Tidligere værkfører Svend Olsen, Vesterbrogade 32 i Maribo, følger levende med i alt omkring VW, som blev grundlagt for 70 år siden.
maribo Svend Olsen véd en masse om biler. Han véd også, hvordan de er opbygget og skal repareres. Og for ham er der kun én bil: Den gamle VW - Boblen.
Det er den rigtige Folkevogn.
- Alle andre VW kan være gode nok - men det er Boblen, der er den rigtige, siger 84-årige Svend Olsen, der bor Vesterbrogade 32 i Maribo, hvor han har udsigt til en masse trafik.
Men det er ikke så meget de mange biler på vej til og fra Maribo, der har den store interesse.
Det har til gengæld - Folkets Bil, Volkswagen, VW.
Selv om det snart er 30 år siden han forlod jobbet som værkfører hos VW i Maribo, interesserer han sig stadig brændende for det tyske bilmærke.
Interessen omfatter en temmelig omfangsrig lekture - spændende fra den første bog ?Min Folkevogn - og jeg?, som han fik ved ansættelsen hos Alfred Madsen i 1955 til det digre værk ?Folkevogn? af Jørgen Kjær, som han fik i julegave sidste år.
Men det mest imponerende er det omfangsrige udklipsmateriale med alt om VW - nydeligt klistret ind i scrapbøger, som flittigt bliver læst og brugt som opslagsværker.
Uddannet hos Vulcan
Svend Olsen er uddannet mekaniker hos Vulcan i Maribo (færdiguddannet i 1942). Da anden verdenskrig sluttede, blev han indkaldt til militæret - til det motoriserede feltartilleri i Avedøre.
Hos militæret blev han tilbudt kurser på Teknologisk Institut - og på de kurser blev han blandt andet undervist af englændere. En af englænderne havde en Folkevogn.
- Den undersøgte jeg meget grundigt - og jeg blev endda inviteret med på en køretur. Min første tur i Boblen. fortæller Svend Olsen, der var ved militæret i fire år, før det gik hjemad mod sydlige græsgange.
- Jeg blev tilbudt job hos Vulcan, men havde hørt, at Alfred Madsen havde fået VW-forhandlingen i Rødby. Derfor søgte og fik jeg job hos ham - og min første opgave var et 14-dages kursus på fabrikken i Wolfsburg. Det var første, men langt fra sidste, gang, jeg så VW-fabrikken.
Ordnung muss sein
Parolen fra VWs side var klar: Grundighed, omhu og orden - det var nøgleord i det daglige virke.
Og det blev også Svend Olsens nøgleord.
Alfred Madsen udvidede sit imperium med forretninger i Nakskov og Maribo, og det var planen, at Svend Hansen skulle være værkfører i Maribo.
- Men inden måtte jeg på et prøvemesterkursus - så af sted til Wolfsburg igen. Foruden ?Grundighed, omhu og orden?, blev der lagt vægt på, at vi kunne alle tekniske udtryk på tysk. Dem lærte jeg mig - og det gjorde det også lettere at følge kurset, fortæller Svend Olsen.
VW-fabrikken kontrollerede, at værkstederne fulgte parolen.
Ved et kontrol-besøg i Maribo af de tidligere Hitler-officerer, blev forholdene fundet så meget i orden, at Svend Olsen blev indstillet til en guldnål og diplom og deltog i ?Tag der Annerkennung? i Stadthalle i Wolfsburg.
Bidt af VW
- Jeg må indrømme, at jeg blev så bidt af VW, at jeg ikke et sekund overvejede, at arbejde med andre bilmærker. Jeg har privat kørt 14 forskellige folkevogne og to Audier, fortæller Svend Olsen, der forlod bilbranchen, da Alfred Madsen lukkede sine forretninger.
I stedet blev han ansat hos ?Fejeren?, hvor han solgte Isokærn-skorstene og hjalp med papirarbejdet. Et job han fortsatte med til han blev 80 år.
Kort efter pensioneringen blev han ramt af en blodprop i hjernen og blev lam i venstre side.
- Det betyder, at jeg ikke kan køre bil længere. Det betyder også, at jeg skal have en bil, der er så høj, at jeg kan sætte mig lige ind i den. Derfor har jeg svigtet VW og købt en Hyundai Matrix - næsten hvisker Svend Hansen.
Til gengæld er han begyndt at samle på VW modelbiler.
Den første KDF
- Og jeg leder blandt andet efter en model af den første KDF (Kraft durch Freude) Wagen, som boblen skulle have heddet, hvis Hitler ikke havde lyttet til sin designer og udvikler af bilen, Ferdinand Porsche, men havde sat sin egen vilje igennem, fortæller Svend Olsen.
Og hermed er vi ved det historiske aspekt af VW.
Den 26 maj var det 70 år siden grundstenen til VW-fabrikken i Wolfsburg blev lagt.
- Konceptet bag Boblen var enkelt: En driftssikker bil til tyske familier med plads til fire personer. Bilen blev udviklet og designet af Ferdinand Porsche, der også fik sin vilje med navnet. Til gengæld var det nok ikke hans vilje, at VW-fabrikken i Wolfsburg under krigen blev inddraget som våbenfabrik, mener Svend Olsen, der var med da Golf og Polo afløste Boblen.
- Det sluttede i 1977 i Europa. Over 20 millioner Bobler var sendt på gaden - i Danmark alene 200.000. Polo og Golf er udmærkede biler, men de er ikke som Boblen, der var luftkølet og ikke vandkølet, slutter Svend Olsen, der ikke tøver med at kalde Boblens motor og affjedring for genial efter datidens normer.
I scrapbogen er dette billede af VW-forretningen ?Ved Aaen? i Maribo, hvor Svend Olsen var værkfører. De mange ?bobler? er til landsdelens kørelærere.
Mogens Thomsen
Sådan ser ?den rigtige? Folkevogn ud - med hækmotor og luftkølet.