Kvinder køber og forbruger pornografi. Internettet og et generelt mere afslappet forhold til sex tiltrækker den nye målgruppe.
Kvinder ser og køber i stigende grad porno. Sådan lyder det samstemmende fra landets sexkøbmænd.
- Der er helt sikkert sket et skred. Film til piger og par udgør cirka 25 procent af vores samlede salg, siger Barny Nygaard fra BN Agentur.
Ser man på forskningen tyder meget på, at sexforretningerne vitterligt har fået en ny kunde i butikken. I 2007 kunne psykolog Gert Martin Hald dokumentere, at unge piger ikke undslår sig porno. I hans ph.d. afhandling om 18-30 åriges pornoforbrug havde de unge mænd godt nok et større og hyppigere forbrug, men 50 procent af en gruppe på 372 kvinder fortalte, at de havde set porno inden for det seneste halve år.
- Selvom det stadig kan vække mere opsigt, når en kvinde ser pornografi, kan tallene tyde på, at det er blevet mere almindeligt for kvinder at inkludere pornografi som en del af deres seksualitet, end det formodes at have været før, mener Gert Martin Hald.
Siden år 2000 har langt hovedparten af Danmarks befolkning haft adgang til at surfe rundt i cyberspace. Pornografi tegnede sig hurtigt som et af de områder, som danskerne brugte mest tid på, når de var online. Og cyberspace har været med til at rokke ved kvinders pornoforbrug, mener den kvindelige amerikanske sexblogger, Violet Blue.
- Vi kan lide den anonymitet, internettet tilbyder, siger hun.
/ritzau/