Annonce
Underholdning

En næsten fuldendt Mazda 6

Velkørende, støjsvag, god plads og rimelig pris.

test Den nye Mada 6 er en næsten fuldendt bil, hvor det er svært at sætte en finger på et ømt punkt.

Med en akselafstand på 2,73 meter er der god plads i kabinen - også ved bagsædet.

Mazda har i flere år satset på de sportslige køreegenskaber - den nye 6?er er ingen undtagelse. Og den gør det godt.

En støjsvag kabine er et af tidens konkurrenceparametre. Også her fører Mazda 6 sig glimrende frem.

Sikkerhed er et andet parameter - det klarer 6?eren også til topkarakter.

Udstyrsmæssigt ligger Mazda 6 helt i front med blandt andet to-zonet klimaanlæg, fartpilot, regnsensor, automatisk nedblænding af bakspejl og cd-changer med seks højtalere.

Garantien er også blandt de bedste med tre år/100.000 kilometer, 12 års garanti mod rustgennemtæring indefra og tre års lakgaranti.

Det hele er pakket ind i et nydeligt design både ude og inde og til en fornuftig pris.

1,8 Advance

Vi har testet indstigningsmodellen, 1,8 sedan Advance til 293.000 kroner plus levering. Som hatchback stiger prisen 8.000 kroner og en stationcar er yderligere 13.000 kroner dyrere.

Man sætter sig ned i en Mazda 6, hvor sæderne yder fin støtte og hvor rat og sæder kan justeres, så man får en perfekt arbejdsstilling.

Selv om man sidder lavt, har man et fint overblik over bilen - her viser Mazda, at det kan lade sig gøre at lave en C-stolpe, der ikke tager alt udsyn skråt bagud ved højresving.

Ved bagsædet er pladsen fin, og så længe man ikke er over 1,91 meter i højden, er der ingen problemer med loftet.

Instrumenteringen er nydelig og let overskuelig - man skal dog lige bruge et par minutter eller 15 på at sætte sig ind i funktionen af CF-Net, hvor man fra nogle få knapper på rattet styrer musikken, klimaanlægget, tripcomputeren, navigationsanlæg og bluetooth handsfree.

Den fire-cylindrede 1,8 liters benzinmotor gør et fornuftigt stykke arbejde.

Med sine 120 hestekræfter (5.500 omdrejninger pr. minut) og sit moment på 165 Newtonmeter (4.300 omdrejninger) er den tilpas kvik og arbejdsvillig. 0-100 tager 11,3 sekunder og tophastigheden er 200 kilometer i timen.

Denne motor er koblet sammen med en femtrins manuel gearkasse - et sjette gear havde pyntet og havde formentlig givet en anelse bedre brændstoføkonomi på de lange stræk.

Gearskiftet plejer at være en af Mazdas styrker, men i denne testbil fornemmede vi lidt tøven i skiftene, der ikke gik som kniv-i-smør - faktisk måtte vi et par gange ty til dobbeltudkobling for at komme i tredje gear.

Det er også eneste lille mislyd i en ellers perfekt køreoplevelse.

Lavt støjniveau

Støjniveauet i kabinen er så godt som ikke eksisterende - selv ved de maksimalt tilladte hastigheder i Danmark.

Vejbeliggenheden er perfekt - balancen i svingene er helt i top. Selv om Mazda 6 er en stor - 4,67 meter lang, 1,8 meter bred og 1,44 meter høj - og 1,36 tons (køreklar vægt) tung bil, så opfører den sig adræt i svingene.

Mazda 6 er en bil, man kan holde ud at køre langt i. Både som fører og passager.

Føreren kan til langturene hente afslappende hjælp via fartpiloten, der både sikrer, at man ikke kører for stærkt, er med til at holde jævn fart lig med optimal brændstoføkonomi samt giver føreren mulighed for at slappe af i speederfoden.

Sikkerhedsmæssigt er der stort set alt - dog mangler knæairbag, der beskytter førerens knæ mod skader ved frontalsammenstød.

Esp og effektive abs-bremser (ventilerede skiver bag, skiver for) med al elektronisk hjælp gør sammen med Mazdas sikkerhedsprogrammer et overbevisende indtryk.

519 liter

Selv om det er en sedan-udgave, er der fin plads i bagagerummet, som rummer 519 liter.

Bagsædet kan lægges ned og pladsen øges til 1.751 liter. Det rækker til de fleste opgaver.

Når vi ikke kommer helt op at ringe i begejstring og i overskriften skriver en næsten fuldendt Mazda 6, skyldes det ikke manglende kvaliteter ved bilen, men snarere det følelsesmæssige faktum, at Mazda 6 i design er en bil, som ikke overrasker.

Stort set alt fungerer optimalt, den har et dejligt højt udstyrsniveau - men den mangler lige det touch, der får de små nakkehår til at rejse sig, når man sætter sig ind bag rattet.

Det ændrer dog ikke ved opfattelsen af en gennemført dejlig bil, som det vil være en fornøjelse at tage det lange stræk gennem Tyskland i.

Måske kommer det ekstra touch i hatchback- og sta­tion­car-udgaverne med større maskiner foran.



Fra siden er der ro og elegant linjeføring. Bemærk den dejligt smalle C-stolpe, der ikke blokerer for udsynet skråt bagud ved højresving.Foto: Mogens Thomsen




Interiør-designet er lækkert med få knapper at holde styr på. Fra knapperne på rattet styrer man en stor del af bilens funktioner - det kræver lige et kvarters (mindst) opmærksomhed at hitte rede i første gang.Foto: Mogens Thomsen




Instrument-urene er rimeligt lette at læse - Mazda kan med held gøre tallene op til 120 større for hurtigere aflæsning. Foto: Mogens Thomsen




Bagagerummet rummer godt, har en rimelig lav læssehøjde og en bagklap, der åbner så højt, at man ikke kommer i konflikt med den. Foto: Mogens Thomsen





Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste