Et flertal på 58 procent af danskerne er klar til at lade DR tjene penge på annoncering på hjemmesiden dr.dk.
Knap hver tredje mener også, at DR skal have lov til at bringe reklamer på tv og radio. 39 procent er principielt imod reklamer i DR. Det viser et rundspørge, som Greens Analyseinstitut har foretaget for dagbladet Børsen.
Et ja til delvis reklamefinansiering kunne indbringe DR et trecifret millionbeløb.
Hos mediebureauet MEC Interaction vurderer managing partner Anders Thomsen, at reklamer på hjemmesiden ville give DR et stærkt økonomisk rygstød både til digital udvikling og til investering i programmer.
Det er dog højst usandsynligt, at DR får grønt lys til nogen form for reklame, for der er udbredt politisk modstand mod projektet, som ville gøre op med otte årtiers tradition for rent licensfinansieret public service.
- Det er ikke noget, vi ønsker at lægge stemmer til. De får over tre milliarder kroner om året på DR, og det er mere end rigeligt. Det ville være forkert at lade dem spise af den kage, som det kommercielle marked lever af, for så ender vi med et dansk tv-marked, der kun består af DR, siger Venstres medieordfører Ellen Thrane Nørby.
Hun bakkes op af Socialdemokraterne, som dog godt forstår, hvorfor danskerne svarer som de gør.
- Jeg ser det som et udslag af den udbredte omtale af DR's meget dårlige økonomi, for det påvirker selvfølgelig danskerne, at man taler om, at DR må skære deres produktioner. Men det er utrolig vigtigt, at DR forbliver uafhængige af økonomiske interesser, og hvis man tillader reklamer på hjemmesiden, er man allerede inde på glidebanen, siger medieordfører Mogens Jensen.
I modsætning til sine kolleger, mener De Konservatives medieordfører Henriette Kjær godt, at man kan snakke om reklamer i begrænset omfang - både på DR's hjemmeside og på tv og radio. Man kunne eksempelvis tillade en fast blok efter 18.30-nyhederne, siger hun.
Kulturminister Brian Mikkelsen (K) lader sig dog ikke overbevise hverken af vælgerne eller sin medieordfører.
/ritzau/