Renault Laguna 2,0 dCi stationcar er kræs - men prisen sniger sig også godt opad.
Renault Laguna har vi tidligere rost som en herlig rejsevogn, og med Renaults 2,0 common rail dieselmotor og i stationcar-version er der både dømt komfortabel kørsel og god plads.
Vi har Renault Sport Tourer 2.0 dCi Privilige automatik blåmetal - en bil, der i grundpris koster 480.000 kroner plus levering. Testbilen havde ekstraudstyr for cirka 47.000 kroner i form af metallak (6.000 kroner), el-soltag i glas (17.900 kroner), solgardiner (2.200 kroner), 18" alufælge ( 4.900 kroner) og bi-xenonlygter med adaptive light (16.000 koner).
Når det bliver kædet sammen med Lagunaens Privileges-udstyr som for eksempel esp, seks airbags (ikke knæairbag), fartpilot (hvor man kan indstille hastigheden præcist), regnsensor, dobbeltzonet klimaanlæg, vinterpakke indeholdende varmedyse til vinduesvisker, sædevarme og forlygtespulere, lædersæder, 230 watt radio med seks cd, indbygget mp-3 afspiller, ni højtalere, tågelygter, afkølet handskerum, el-oplukkelig bagrude samt læderrat og lædergearknop, er der dømt både høj komfort og høj sikkerhed.
Vi vil her koncentrere os om motoren - en to-liters common rail dieselmotor, der yder 150 hestekræfter ved 4.000 omdrejninger per minut og har et drejningsmoment på 340 Newtonmeter ved 2.000 omdrejninger.
Motoren arbejder støjsvagt og selv om det er en dieselmotor, har den en næsten silkeblød gang (når den lige er varmet lidt op). Med det sekstrins automatiske gearskifte, skal man bare sætte sig godt til rette, justere sæde og rat, så man sidder perfekt, trykke på startknappen, sætte gearvælgeren i "drive" og trykke på speederen.
Trykker man blødt spinder bilen stille og roligt i gang - giver man et potent tryk, svarer bilen igen med en voldsomn acceleration. Da det er en diesel tøver den lige den første splitsekund - til gengæld bliver man trykket tilbage i sædet, når turboen slår til. 0-100 tager ti sekunder, men det er mellem-accelerationerne, der for alvor er lækre.
Læs mere i Folketidende fredag.