FT PRØVEKØRER Man føler sig godt tilpas bag rattet i en 308 med 1,6 HDi-motor
Hvis man vil have det semi-automatiske gearskifte til Peugeot 308, så hedder det 1,6 HDi med 109 hestekræfter og fem-dørs udgaven: Pris med comfort plus udstyr (eneste mulighed) er 268.000 kroner plus levering.
Og der er god grund til at gå efter det semi automatiske gearskifte, hvor bilen selv skifter gear, man kan selv overtage og skifte ved hjælp af gearstangen eller man kan benytte sig af skiftetasterne ved rattet.
Der er tale om en sekstrins gearkasse, hvor skiftene som regel foregår helt uden ryk - især når man lige har vænnet sig til rytmen. For der er en rytme i skiftene, som følger den rytme, man normalt selv vil benytte.
Derfor bringer man lidt "uorden" i systemet, hvis man midt under en acceleration pludselig slipper speederen. De bløde skifte bliver afløst af en tøven og et ryk - men bilen skal nok finde det rette gear til hastigheden. Og det er ikke altid sjette gear. For den 109 heste stærke HDi-motor yder 240 Newtonmeter ved 1.750 omdrejninger.
En smidig og kvik motor, der tager 0-100 på cirka 11,5 sekunder og har en tophastighed på 190 kilometer i timen. Ved almindelig bykørsel skal man forvente at lande i femte gear, mens det hedder sjette gear på landevejen med 80 i timen. Også selv om motoren kører ved cirka 1.700 omdrejninger, hvilket giver en lidt anstrengt brummen i kabinen. Lydmæssigt fornemmer man i hvert fald ikke farten - tværtimod.
Til daglig brug er det en stor behagelighed med det semi automatiske gearskifte. Der er overhovedet ingen grund til overveje at skifte gear selv. Med den næsten automatiske gearkasse bliver kørslen/motoromdrejningerne også brændstofmæssigt optimeret, så 1,6 109 HDi semi kører 22,2 kilometer på literen mod den almindelige 1,6 109 HDi, der står til 20,4. Vi landede ikke helt så højt i forbrug, men sluttede lige over 20 på literen. Om 308 fem-dørs er der ellers at sige, at man befinder sig rigtig godt foran med god plads, gode sæder og en fin kørestilling. Overblikket over bilen er rimeligt, interiøret er pænt - om aftenen med lys på nærmest elegant - og køre-dynamikken er helt i top.
På små, snoede veje boltrer 308eren sig som en fisk i vandet - og her bruger man skifteknapperne ved rattet flittigt. Ved bagsædet er pladsen lidt trang, hvis den foransiddende er bare idt langbenet. Ind- og udstigning er rimelig let. Bagagerummet rummer 348 liter, med bagsæderne lagt ned er der plads til 1.201 liter. Bagklappen åbner højt.
Sikkerhedsmæssigt er 308 med helt fremme med esp, gode bremser (abs med ventilerede skiver for, skiver bag) og syv airbags (inklusive knæairbag). Komfortmæssigt er comfort plus midterste udstyrstrin, hvor der bydes på det mest forventelige (fjernbetjent centrallås, el-spejle med vare, el-ruder foran), mens man skal købe en comfort plus pack til 8.000 kroner for at få aircondition, boardcomputer og cd-radio med seks højtalere. Testbilen havde desuden panoramaglastag til 12.000 kroner.
308 HDi 109 fem-dørs er velkørende, økonomisk i drift (miljøvenlig med partikelfilter), med god plads foran, men behersket plads bagved. Glastaget giver ekstra lys i kabinen, så man ikke føler sig indeklemt på bagsædet. Peugeot yder to års mekanisk garanti, tre år på lakken og 12 mod rust indefra. Man kan tegne en servicekontrakt på op til fem år og 205.000 kilometer.
Denne udgave med sekventielt gearskifte byder på høj komfort. Bemærk den lille ?gearstang? og kontakterne bag på rattet (tydeligst i højre side foran kontakten til vinduesvaskeren), hvor man lynhurtiogt selv kan skifte gear.Foto: Mogens Thomsen
Bagfra ser 308 stor ud, men...
...den har en høj læssekant.Foto: Mogens Thomsen