Flere privatkunder oplever lige nu, at deres post er forsinket, og nogle af dem må finde alternative løsninger for at sikre, posten når frem.
En bryllupsoverraskelse, der gik i vasken. Byrådspapirer, der kom for sent og kommunale breve, der ikke nåede frem i tide.
Flere privatkunder oplever lige nu, at deres post er forsinket, og nogle af dem må finde alternative løsninger for at sikre, posten når frem. Post Danmark erkender også selv, at servicen er blevet ringere siden nytår, men lover, det bliver bedre.
- Fakta er, at vores kvalitet i øjeblikket ikke lever op til vores mål. Vi vil have brevene ud til tiden, og vi kan godt se, at vi ikke er gode nok. Vi er i gang med meget store omlægninger og mangler lørdagsomdelere. De udfordringer er vi ved at løse, men der er ikke nogen snuptagsløsninger, siger Lars Kaspersen, kommunikationschef i Post Danmark.
Han mener, Post Danmark vil have forbedret servicen i løbet af efteråret. Målet er, at højst fem ud af 100 breve er forsinkede. Lige nu dumper syv ud af 100 breve for sent ind ad postkassen.
Charlotte Knudsen og hendes kæreste er nogle af de utilfredse postkunder. De ville for nylig overraske familien med nyheden om deres forestående bryllup pr. brev. I alt 18 breve til kommende bryllupsgæster blev sendt ud, men kun en håndfuld nåede frem dagen efter. Brudens mor fik heller ikke noget brev og måtte høre fra andre grene af familien, at hendes datter skulle giftes. Nu halvanden måned senere er tre breve stadig ikke nået frem.
- Det var temmelig ærgerligt. Vi skal snart sende de endelige invitationer ud, og selv om jeg denne gang håber på det bedste, så tror jeg, at jeg for en sikkerheds skyld lige følger op og ringer og hører, om posten er nået frem, siger Charlotte Knudsen.
Da Esbjerg Kommune skulle fortælle 1444 forældre, at de ikke kunne få deres børn passet som følge af strejkende pædagogmedhjælpere, nåede ikke alle breve frem.
Det betød, at flere forældre først fandt ud af, at de selv skulle finde pasning, da de næste morgen ville aflevere deres børn i børnehaven og blev afvist. Kommunen kørte også selv nogle breve ud med post, men trods de forsinkede breve vil kommunen ikke helt afskrive Post Danmark og selv overtage postudbringningen.
- Det var meget træls, at ikke alle forældre fik besked. Men jeg håber, det var et enkeltstående tilfælde på grund af ekstraordinært stort pres, siger dagtilbudschef Karin Christensen, Esbjerg Kommune.
Også Knud Theil fra Nyborg er godt træt af Post Danmark.
- Det er åbenbart ikke nok at sætte et frimærke på længere, siger Theil, der er byrådsmedlem i Nyborg og har mere end almindeligt svært ved at få dagsordener til politiske møder i rette tid. Sidst fik han først en dagsorden med posten få timer før, et møde skulle begynde mandag til trods for, at kommunen havde afsendt det allerede onsdag i ugen før.
- Den offentlige etat skal ikke længere være service, nu er det kun forretning. Kan det virkelig være rigtigt, siger Knud Theil, der nu i stedet får leveret sin post fra kommunen med bud, hvis han ikke selv tager på rådhuset og henter den.
Kommunikationschef fra Post Danmark, Lars Kaspersen, erkender, at utilfredsheden blandt danskerne kan skade Post Danmarks image.
- Når der kommer stærk fokus på det, der ikke går godt, så skader det selvfølgelig vores image, og vi har et langt sejt træk foran os for at få det løftet. Det er vi i gang med, men det kommer til at tage tid, og det kræver, at vores kvalitet er i orden, så danskerne er tilfredse med den postservice, de får, siger Lars Kaspersen.
/ritzau/