Giv speederen en slapper og undgå de mest alvorlige ulykker.
Overskridelse | Sanktion |
Op til 30 % | Bøde |
30-60 % | Klip i kørekortet + bøde |
60-100% | Betinget frakendelse + bøde |
Over 100 % (min 100 km/t) | Ubetinget frakendelse + bøde |
Hvis du får en ubetinget frakendelse 2 gange inden for 3 år, bliver din bil konfiskeret.
Kilde: Sikker Trafik
Kunne du tænke dig at få skrevet ”uagtsomt manddrab” på din straffeattest? Eller i den anden grøft – miste livet, så du slet ikke har brug for en straffeattest længere? Nej, vel?
Men det er altså risikoen du løber, næste gang du træder lidt for hårdt på speederen. Det er nemlig ikke kun bilens hastighed, du så gør større. Du øger samtidig den strækning, som bilen kører, inden du når at reagere og også bilens bremselængde. Tilsammen en dødsensfarlig forbindelse, der leder vejen mod flere og mere alvorlige trafikuheld.
Vejdirektoratet har for nyligt udgivet en rapport om årsagerne til de dødsulykker, som fandt sted i 2010. Og her står det sort på hvidt: Hastighed er den største dræber i trafikken.
Allan Lyckegaard forsker i trafiksikkerhed på Institut for Transport ved Danmarks Tekniske Universitet. Han forklarer, at det især er på landevejene, at for høj hastighed kan være farligt.
- En landevej er ikke bygget til at køre 100 kilometer i timen på, som for eksempel en motorvej er. På motorvejen er de to kørselsretninger også adskilt. Med andre ord så er der større sandsynlighed for frontalkollisioner på landevejene, og frontalkollisioner er generelt mere alvorlige end bagendekollisioner, siger han.
Airbags og stødpudezoner i bilens front beskytter til en vis grad bilens fører og passagerer ved en kollision. Men en fodgænger har ikke andet end sin krop at skærme med.
Allan Lyckegaard har i sin forskning fundet, at når en fodgænger bliver påkørt med 30 kilometer i timen, så er der fem procents risiko for, at han eller hun dør af sammenstødet. Men når farten øges bare en smule, så stiger risikoen eksplosivt. Ved 50 kilometer i timen er risikoen således 45 procent, og ved 65 kilometer i timen dør fodgængeren med 85 procents sikkerhed. Den kraft, der rammer en fodgænger ved et sammenstød med 50 kilometer i timen, svarer til et fald fra fjerde sal.
Allan Lyckegaard påpeger, at det ikke er meget, man behøver at lette på speederen for at nedsætte risikoen for ulykker drastisk.
- Ved kørsel på en vej med en hastighedsbegrænsning på 60 kilometer i timen falder uheldsrisikoen fra cirka 2 til 1 ved at nedsætte hastigheden fra 65 kilometer i timen til 60 kilometer i timen. Altså halverer jeg min uheldsrisiko blot ved at nedsætte min hastighed med 5 kilometer i timen, siger han.