Dagens mormor har så travlt med golfferier og makeupkurser, at mange unge er nødsaget til at købe sig til "de gode gammeldaws mormor-værdier".
Dagens mormor har så travlt med golfferier og makeupkurser, at mange unge er nødsaget til at købe sig til "de gode gammeldaws mormor-værdier". Alt, der lugter af mormor, går som varmt brød.
Det skriver Urban.
Der dufter af syrlig rødkål i den varme stue. På væggen hænger madam blå. Menuen står på flæskesteg og surt. Vi befinder os i Lauras Køkken på Toldbodgade i København. Siden 2003 har restauranten tilbudt kunderne ren nostalgi, og det er der salg i, bedyrer restaurantejer Jeanette Jensen:
- Vi har handelsskoleelever, turister, tømrerfirmaer og businessfolk. Folk kan lide, at vi giver os tid, og de kan lide, at vi laver god, gammeldaws mad fra bunden, siger hun.
Og ifølge ekspert i innovation og fremtidsforskning, Liselotte Lyngsøe fra firmaet Futurenavigator, vil vi se mere af det i fremtiden. For i takt med, at familien er i opbrud, vil vi have mormor tilbage. Ikke den moderne slags, der tager på golfferie i Club La Santa Sport, men mormor som hun var i gamle dage - med plaid over benene og bunker af tid og omsorg at give af.
- Vi romantiserer alderdommen, fordi mormor og morfar, som vi kender dem fra gamle dage, er ved at blive udryddet. 60+ render i dag til frisør, stylist og tager på ekstremsportrejser som aldrig før. Plejehjemmene i Tyskland er de rene wellness -klinikker. Så nu drømmer vi igen om hjemmebagte boller og tid til fordybelse og omsorg, siger Liselotte Lyngsøe.
Tendensen ses i både handels- og hverdagsliv. Familier står i kø for at leje en "reservebedste", og alene det seneste år har et strikkefirma som mormor.nu tidoblet sin omsætning.
I firmaet mormor.nu er 50 af medarbejderne selv mormødre, der strikker børnetøj efter gamle opskrifter. Sweatrene leveres med en lille navneseddel med underskrift fra den "mormor", som har lavet dem.
Og nu er også Smoothies-firmaet Innocentdrinks gået i ældre-mode. I en ny kampagne påfører firmaet deres frugt-drikke små strikhuer og donerer fem kroner per smoothie til støtte for et sundt og aktivt ældreliv.
- Det er som om, det endelig er gået op for os, at de resssourcer, som ældre mennesker kan give, er noget værd. Men nu er det ved at være for sent. Nu er det os, der må fatte strikketøjet, for der er ingen andre, der gør det, siger Liselotte Lyngsøe.
I Lauras Køkken har Hulda og Thora, to veninder fra Island, sat sig godt til rette ved bordet.
- Vi vil hellere spise gammeldags mad, der er original, end tage på en eller anden minimalistisk café. Sådan kan vi bedst lide det, siger Hulda Kristiansdottir.
/ritzau/