Bogstaverne i de danske nummerpladers bogstavsystem fra A til Z er ved at være opbrugt.
I dag er man ved bogstavkombinationen ZK, og kan derfor begynde at ane enden på rækken af det nuværende bogstavsystem, der ender ved ZZ.
- Om et år til halvandet regner vi med at løbe tør for numre, fortæller John Wraae, der er kontorchef i centralregisteret for motorkøretøjer til DAGBLADET Roskilde.
Som løsning på problemet besluttede skatteminister Kristian Jensen (V), at gamle nummerkombinationer skal genbruges, når man engang løber tør for nye talkombinationer.
- Populært sagt, så vender vi bøtten i centralregisterordningen, og begynder forfra med numre tilbage fra 1966, hvor det nuværende system blev indført, siger John Wraae.
Fra januar 2008 overgik udleveringen af nummerplader fra motorkontorer rundt om i landet til skattecentrene. Det var også meningen at et nyt digitalt registrerings system skulle have været indført i år, men efter flere udsættelser oplyser SKAT, at det nye system senest kommer til at køre fra december 2009. Det nye system skal lette processen ved registrering af biler.
Fremover er det meningen at større bilforhandlere selv skal registrere bilens nye ejer over Internettet og sætte nummerpladen på bilen. Derfor kan man som nyslået bilejer køre hjem med bilen samme dag, som man har købt den.
De velkendte hvide nummerplader med sort skrift, der består af to bogstaver og fem tal vil fortsat blive benyttet. Den eneste ændring bliver, at der vil være biler med to forskellige typer nummer-plader. Den almindelige og en EU-nummerplade, der til forskel fra den almindelige, har et blåt felt med EU's tolv stjerner og landekoden DK. EU-nummerpladen bliver i første omgang indført som et frivilligt tilbud.
/ritzau/