En ny opdeling af danskerne i forskellige klasser er ved at opstå i kølvandet af internetudviklingen.
På den ene side har vi en kreativ klasse af højtuddannede storforbrugere af internettets mange nye muligheder og på den anden side en gruppe, der nærmest er digitale analfabeter.
Den store forskel mellem danskernes internetforbrug fremgår af en kortlægning, som dagbladet Børsen har foretaget i samarbejde med Center for Geoinformatik.
Kortlægningen viser, at internettet er et udpræget byfænomen, som er udbredt blandt højtuddannede og højtlønnede, som bor i de store byer med store universiteter. Folk, der bor på landet bruger nettet langt mindre.
Fremtidsforsker Johan Peter Paludan konstaterer i en kommentar, at forestillingen om, at internettet overskrider grænser og ikke har en geografisk dimension ikke holder.
- Modsætningen mellem land og by fortsætter ind i vidensamfundet,« siger han og tilføjer:
- Vi er ved at finde ud af, at Danmark består af to byer - hovedstaden og den østjyske millionby, som begynder ved Randers og slutter ved Kolding. Resten er bare opland, hvor vi tager ud, når vi skal i sommerhus.