OPDATERET: Venstres færdselsordfører Karsten Nonbo vil hæve fartgrænsen på sydmotorvejen til 130 kilometer i timen.
På landsplan melder regeringspartierne Venstre og Konservative sig sammen med støttepartiet Danbsk Folkeparti nu parat til at sænke fartgrænserne på udvalgte uheldsramte motorvejsstrækninger.
Men på Lolland-Falster bør man gå den modsatte vej og hæve fartgrænsen fra 110 til 130 kilometer i timen - bortset fra strækningerne på Farøbroerne og ved Guldborgsundtunnellen og enkelte andre strækninger. Det siger formanden for Færdselssikkerhedskommissionen, Venstres færdselsordfører Karsten Nonbo.
- Nu kommer der en rapport, og hvis den viser, som jeg tror, at der ikke sker uheld på motorvejen på Falster, så er den jo reelt også bygget til 130, og derfor bør fartgrænsen også være 130 kilometer i timen, siger Karsten Nonbo til Radio Sydhavsøerne.
Om motorvejen på Lolland siger han:
- Så vidt jeg husker, er der også nødspor på et stykke af motorvejen, og der kan man også hæve grænsen til 130 kilometer i itmen. Men der, hvor der ikke er nødspor, vil det ikke være særligt klogt at gå op i hastighed, mener Færdselssikkerhedskommissionens formand.
Årsagen til, at sydmotorvejen i sin tid ikke blev opgraderet til 130 kilometer i timen er netop, at der på det meste af stykket hen over Lolland-Falster ikke er noget nødspor.
Baggrunden for forslaget om mere differentierede fartgrænser er en omdiskuteret og endnu ikke offentliggjort rapport fra Vejdirektoratet om konsekvenserne af at hæve hastighedsgrænsen på godt halvdelen af motorvejene fra 110 til 130 km/t i maj 2004. Det skriver Berlingske Tidende.
Ifølge rapporten steg antallet af trafikulykker med personskader med otte procent frem til august 2005 på 130 km/t-strækningerne, fordi gennemsnitsfarten steg, mens antallet af personskadeuheld i samme periode faldt med 15 pct. på landeveje og 49 pct. på motorveje med en grænse på 110 km/t, fordi gennemsnitshastigheden faldt dramatisk som følge af øget politikontrol.
- Noget kunne tyde på, at vi skal følge 130 km/t-strækningerne noget nøjere. Hvis det viser sig, at folk kører 20 km/t for stærkt, må vi lukke lidt af for den tillid, vi har vist bilisterne. Så må hastigheden ned igen. Det er jo bare at sætte nogle skilte med 110 km/t i jorden, siger Karsten Nonbo til Berlingske Tidende.
Men på Lolland-Falster er han altså parat til at gå den modsatte vej.