Annonce
Underholdning

Rygerbilen er en dårlig handelsvare

Portræt af den politisk korrekte brugtbil - den brugtbil, der er mest værd.

Rygere føler sig forfulgt i det offentlige rum, hvor det - næsten - er kriminelt at tænde sig en cigaret. Men så kan smøgen nydes med god samvittighed, mens man snor sig gennem trafikken.

Nej.

For det første, er det ikke trafiksikkert at ryge, mens man kører, og for det andet vil det hævne sig på bilens brugtpris, hvis man har brugt den som rygerum i flere år.

Folketidende har bedt tre lokale autoforhandlere om at give deres bud på, hvordan den politisk korrekte brugtbil ser ud, og dommen over en rygerbil er hård:

- En rygerbil er ganske enkelt et uhyggeligt dårligt papir.

- Man kan ikke fjerne nikotinlugten 100 procent. Vi tager kun rygerbiler i bytte, hvis det er en god og kendt kunde, som vi gerne vil hjælpe.

- Der er ingen købere til rygerbiler. Ikke-rygere går langt forbi og rygere vil heller ikke have andres nikotinlugt i kabinen, siger autoforhandler Niels Chr. Krag, Auto-Centro i Rødbyhavn.

Brian Jørgensen, Peugeot i Nakskov, er helt enig.

- Folk vil ikke have en rygerbil. Den skal være meget billigere end en ikke-ryger bil, men det er svært at fortælle en ryger, at hans bil ikke er så meget værd på grund af røgen, siger Brian Jørgensen.

Bjørn Wulff, Wulff Biler i Nykøbing F., handler kun med brugte biler, og han er helt på linje med kollegaerne.

- En rygerbil, hvor nikotinen driver ned ad ruderne, er ikke sjov at have med at gøre.

- Det koster cirka 5.000 kroner at gøre den nogenlunde ren - og så kan man formentlig kun fjerne cirka halvdelen af nikotinen og lugten, vurderer Bjørn Wulff.

- Heldigvis bliver der færre og færre af den slags biler. Det er som oftest gamle biler, der alligevel er svære at have med at gøre. De bliver solgt videre en gros eller til udlandet.

- Mange rygere kører med vinduerne rullet ned, når de ryger, og når cigaretten skal skoddes, "taber" de den ud af vinduet.

Servicebogen

Mens det ikke er økonomisk klogt at bruge bilen som rygerum, er det til gengæld klogt at vedligeholde bilen - og overholde service.

- Jeg kigger efter servicebogen. Den fortæller, om bilen er vedligeholdt, om den snart skal til service, om tandremmen er skiftet og så videre. Det er for mig ikke afgørende, om service er udført på autoriseret værksted, bare tingene er lavet, siger Bjørn Wulff, der sjældent oplever, at kunderne spørger til bilens servicebog.

- Servicebogen er vigtig - både for mig og for den kunde, der vil købe den brugte bil. Ikke fordi kunderne spørger så meget ind til den, men servicebogen er det eneste håndgribelige bevis på, hvordan bilen er passet, siger Brian Jørgensen.

Samme besked fra Niels Chr. Krag.

- Kunderne lægger ikke så stor vægt på servicebogen, men det gør vi, når bilen skal handles ind. Det gør vi blandt andet for at have styr på garantien - ikke mindst rustgarantien, siger Niels Chr. Krag.

De autoriserede forhandlere finder det vigtigt, at bilen er passet på et autoriseret værksted af hensyn til de skjulte kampagner, der hele tiden kommer fra importør til forhandler.

- Mange bilmærker har skjulte kampagner, hvor et autoriseret værksted får besked om, at når bilen er inde til service, skal en bestemt ting rettes. De ting, bliver ikke rettet, hvis bilen ikke har været på det autoriserede værksted, påpeger Niels Chr. Krag.

Nyere brugte

De tre autoforhandlere er einge om, at nyere brugte biler er de hurtigst omsættelige - men kilometertallet betyder også meget.

- Jo nyere, des bedre. Og gerne med en masse ekstraudstyr, der har taget den store afskrivning.

- Men tallene på kilometertælleren er også vigige, selv om nye biler holder meget længere end tidligere. Men det er altså lettere at sælge en fem år gammel bil, der har kørt 50.000 frem for 150.000 kilometer, siger Brian Jørgensen.

- Kilometertallet betyder ikke så meget som bilens tilstand og alder.

- Jeg vil for eksempel hellere have en fire år gammel bil, der har kørt 100.000 kilometer end en tre år gammel bil med 15.000 kilometer.

- Hvis en bil kun kører få kilometer om året, bliver den forskrækket, når den skal bruges. Der kommer let alt for mange fejl.

- Og når bilen er fire år, er den nysynet, siger Niels Chr. Krag.

Bjørn Wulff definerer en nyere brugt bil til at være mellem nul og fire år.

- Den må helst ikke have kørt over 100.000 kilometer, men omvendt skal den gerne have køre 10.000 om året. Hvis jeg er ude at købe op, køber jeg ikke brugte biler, der har kørt over 80.000 kilometer. Men i handel betyder bilens stand mere, siger Bjørn Wulff.

Udsalgsprisen på den brugte bil er vigtig og skal gerne ligge mellem 50.000 og 150.000 kroner.

Farve, sikkerhed

Det er ikke kun alder, kilometerstand, service og vedligeholdelse, der tæller, når en brugtbil skal vurderes. Bilens farve, model, motor og så videre tæller også med.

Brian Jørgensen mener ikke, det betyder så meget med biltypen, mens Bjørn Wulff peger på stationcaren som den hurtigst omsættelige og en sedan som meget svær at komme af med. Niels Chr. Krag er mindre glad for de tre-dørs som brugte.

Mens hvid er ved at snige sig ind blandt nye biler, finder Bjørn Wulff en hvid bil næsten usælgelig.

- Folk vil have metallak og ikke i skrigende farver. Og sølmetallic er ved at være svært - dem er der så mange af. Hvide og knaldrøde biler er i lav kurs.

- Farven er ikke så vigtig, men bilen behøver ikke at være rød. Lakkens tilstand er vigtigere, siger Niels Chr. Krag, der ikke er bange for de hvide brugtbiler.

- Hvid er langsomt ved at komme på mode igen, vurderer han.

- Farven betyder noget, men der er mange gængse farver. Og hvis samenspillet mellem bil og farve er i orden, kan vi også sagtens sælge de mere specielle farver, siger Brian Jørgensen, der oplever, at hans kunder begynder at tænke mere i sikkerhed og brændstofforbrug.

- Men det er vigtigere parametre for en ny bil, hvor CO2-udslippet også studeres. Det sker ikke på brugte biler.

Hverken Bjørn Wulff eller Niels Chr. Krag oplever den store interesse for sikkerhed eller forureningsgrad fra kundernes side.

På nybilsiden er dieselbiler blevet meget populære - hvordan smitter det af på de brugte?

- Brugte dieselbiler står faktisk for længe. Ofte har en brugt dieselbil kørt rigtig mange kilometer, og det meget høje kilometertal er i denne sammenhæng et problem, siger Niels Chr. Krag.

- Vi sælger flere benzin- end dieselbiler. Brugte dieselbiler er ofte for dyre og har kørt alt for mange kilometer. Man kan få meget mere bil for pengene, hvis man holder sig til benzin, mener Bjørn Wulff.

- Markedet har jævnet sig lidt, men brugte dieselbiler flytter sig hurtigere, er Brian Jørgensens vurdering.



Niels Chr. Krag, Fiat/Alfa Romeo i Rødbyhavn: En rygerbil er et meget dårligt papir som brugtbilFoto: Mogens Thomsen




Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik