Leveringstiderne varierer meget - Fiat 500 er topscorer.
Hvis man har specielle ønsker til sin nye bil - farve, udstyr, motorstørrelse - skal man i de fleste tilfælde forvente, at der er flere ugers leveringstid. Men leveringstiden kan være både meget længere og helt nede på nul.
Det er især de små biler, der er i fokus hos køberne, og det betyder, at der er leveringstid på bilerne i de to mindste klasser, mens det lysner, jo større bilerne bliver.
Der er dog undtagelser. Folketidende har talt med de lokale mærkeforhandlere om leveringstiderne - som opstår af to hovedårsager: Bilerne skal ofte bestilles flere måneder (op til et halvt år) i forvejen, og det kan være svært på forhånd at vurdere, hvilken model, der bliver efterspurgt.
Efter omlægningen af registreringsafgiften sidste år blussede salget af dieselbiler voldsomt op. Det gav lange leveringstider på især de små dieselbiler - mens benzinbilerne stod og kedede sig.
Nu er dieselmarkedet faldet til ro igen, og det betyder, at mange kan levere dieselbiler, mens benzinbilerne halter lidt efter.
En anden hovedårsag til leveringstiderne er det høje danske afgiftsniveau. Mange biler bliver solgt til Danmark med lavere fortjeneste for fabrikken. Derfor er interessen for at levere til Danmark ikke altid rødglødende - og slet ikke, hvis bilen sælger godt på de markeder, hvor fortjenesten er større.
Læs mere i Folketidendes biltillæg fredag.