Annonce
Underholdning

Skævheder ved afgiften

Det danske bilafgiftssystem består af lappeløsninger. Derfor kan tilfældigheder afgøre, om en bilkøber får rabat på den nye bil, mens andre ikke gør, lyder kritikken fra FDM.

Bilafgifter Hvis du er på jagt efter ny bil, skal du være opmærksom på, om bilmodellen er crashtestet og hvor mange stjerner, den har opnået i testen. For får bilen topkarakter i Euro NCAPs sikkerhedstest, udløser det en kontant rabat på bilen. Men ikke alle biler bliver testet, inden de bliver sat til salg hos bilforhandleren, og bliver bilen først testet efter leveringsdatoen, får bilkøberen ikke efterfølgende penge tilbage fra staten.

- Det er ærgerligt, at tilfældigheder som en indregistreringsdato skal afgøre, om den ene bilkøber får et fradrag, mens den anden ikke gør. Vi synes, det er rigtig godt, at man får et fradrag for at købe en sikker bil, men som reglerne er i dag, kan vi kun anbefale, at bilkøberne venter med at købe en ny bil, til den er crashtestet, for først herefter udløses et eventuelt fradrag. Samtidig mener vi, at fradraget er alt for lavt, siger administrerende direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

FDM peger på, at fradraget på 3.600 kroner, som bilkøberen får, hvis bilen opnår topkarakter i Euro NCAPs crashtest, er marginalt i forhold til den samlede pris på den afgiftsbelagte bil. Derfor vil den lille rabat ikke få en bilkøber til at vælge den ene bil frem for den anden, og dermed får sikkerhedsrabatten ikke den ønskede effekt.

- Problemet er, at det nuværende afgiftssystem er en lappeløsning. Hvis man vil bygge et system op af små lapper, så mener vi, at man i det mindste skal sikre, at man giver fradrag for alle tiltag, som kan fremme færdselssikkerheden. Derfor undrer det os, at man ikke har valgt at fremme det sikkerhedsudstyr, som i forvejen er brandbeskattet, da man lavede den seneste afgiftsregulering, siger Thomas Møller Thomsen.

Som eksempler på sikkerhedsudstyr, der fortsat belægges med verdens højeste afgift, kan nævnes adaptiv fartpilot, der automatisk nedsætter bilens hastighed, hvis afstanden til forankørende bliver for lille, eller PreSafe som er en elektronisk overvågning af bilen, der ved tegn på at bilen er ved at forulykke automatisk strammer sikkerhedsseler, lukker ruder og soltag og forbereder airbags til eventuel aktivering.

I praksis medfører de danske afgifter, at dette udstyr slet ikke sælges i Danmark, mens vores nabolande allerede nyder godt af fremtidens sikkerhedsudstyr.




Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Statsministeren fremhæver Lolland: - Det er helt og aldeles uretfærdigt

Lolland

Kæmpe nedtur efter afsløringer: Forlader alle poster

Lolland

Kommunen siger nej - men de nægter at give op: Har es i ærmet

Lolland

Trængsel før åbning: Kilometerlang parkeringskø

Lolland

Ex-formand om svindel-anklager: Taget ud af kontekst

Guldborgsund

"Flere begyndte at græde," da de fik den nedslående besked

Guldborgsund

Simon står helt alene: Går imod alle andre borgmestre

Sport

Mark O. Madsen scorer bestyrelsespost i lokal fodboldklub

Lolland

Borgmester efter TSØ-uro: Vi bakker fortsat op

Udland

Trump-advokat: Se bort fra slibrige detaljer

112

22-årig sigtet for drabsforsøg efter knivstikkeri

Erhverv

Virksomhed på vej til Nakskov: Forventer at ansætte 80-90 medarbejdere

Lolland

Efter svindel-anklager: Nu reagerer TSØ's nye formand

Guldborgsund

Falstring nomineret til nordisk musikpris

Indland

Datatilsynet med alvorlig kritik i sag om nedbrud af NemID

Annonce
Annonce
Lolland

Problemer med lokalbanen: Indsætter togbusser

Lolland

Kommune: Fejl på udsendte ejendoms-skattebilletter

Lolland

Slukkede brand i nat: Borger var vaks med haveslangen

Samfund

Fængsel på jagt efter særlige bøger

Sport

Nykøbing FC skifter ud på formandsposten

Guldborgsund

Rockerhistorie på Falster: Da rygmærkerne indtog den lille landsby

Sport

Storklub kommer til Maribo - TSØ fik svær pokallodtrækning