Forbrugernes tilbageholdenhed kan også aflæses hos slagtere og fiskehandlere, der i de seneste måneder har haft et dyk i salget.
Discountbutikkerne stormer frem. Danskerne går efter de billigste varer, når priserne stiger og økonomien strammer til.
Derfor køber de flere varer til lavpris, og der bliver længere mellem besøgene i supermarkederne samt hos slagteren og fiskehandleren, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at udviklingen begyndte at vende i efteråret, netop som priserne på benzin, fødevarer og banklån steg. Siden årsskiftet har discountsektoren herhjemme haft en vækst i omsætningen på næsten 15 procent.
I samme periode er salget i supermarkederne kun vokset med beskedne 2,5 procent, og det skyldes primært prisstigninger.
- Når tiderne er præget af usikkerhed og stigende priser, vender kunderne tilbage til discountbutikkerne for at få mest muligt for pengene. For et år siden købte forbrugerne uden videre dyre luksusprodukter. Nu tænker de sig om en ekstra gang og vælger ofte en billigere variant, siger Bruno Christensen, der er direktør i konsulentvirksomheden Retail Institute Scandinavia.
Forbrugernes tilbageholdenhed kan også aflæses hos slagtere og fiskehandlere, der i de seneste måneder har haft et dyk i salget efter en gylden periode.
Lavprisbutikkerne tabte markedsandele, da økonomien var på sit højeste, og danskerne havde masser af penge til forbrug. Nu vinder de kunderne tilbage i stor stil.
- Når købekraften falder, søger kunderne mod discount. Den udvikling kan vi meget tydeligt registrere i vores butikker, siger Claus Juel Jensen, der er administrerende direktør i Netto.
Discountkæden, der har Dansk Supermarked som ejer, er Danmarks største med 391 butikker. Også de tyske lavpriskæder har en markant fremgang i salget.
/ritzau/