2,0 TDI med 140 hestekræfter har overskud til det meste.
Vi har tidligere haft fat i VW Golf, som har fået store roser for stort set alt: God plads i kabinen, gode køreegenskaber, højt sikkerhedsniveau og lækre motorer.
Nu har vi taget VW Golf Variant Sportline 2,0 TDI med 140 hestekræfter og seks gear under behandling.
En velkørende, men også forholdsvis dyr bil. Især testbilen, der havde ekstraudstyr for knap 45.000 kroner: Pris 418.666 kroner.
Hvis man kan opnå flådeejerrabat, kan prisen fratrækkes 25.122 kroner, så man slutter på 393.544 kroner plus levering.
Lad os kort resumere, at man sidder godt i en Golf, der har gode sæder, pæn plads både foran og bagi, instrumenteringen har et stramt, men velfungerende design - og som stationcar (variant) kan man have mellem 505 og 1.550 liter bagage.
Golf Variant har et tidløst, elegant design. Man sætter sig ubesværet ind foran, mens der er lidt mindre plads til især udstigning bagved. Inde i kabinen er der fin plads til fire voksne - og testbilen er udstyret med et panorama el-soltag (24.094 kroner), som giver en dejlig lys kabine.
I det hele taget er kodeordet for ophold i denne Golf Variant velvære. Man befinder sig godt i bilen, også bag rattet, hvor man har en potent 140 hestes dieselmaskine foran - med partikelfilter og seks trins gearkasse.
Motoren yder de 140 heste ved 4.000 omdrejninger per minut og har et maksimalt moment på 320 Newtonmeter mellem 1.750 og 2.500 omdrejninger.
Det giver bilen en tophastighed på 205 kilometer i timen og en 0-100 tid på 9,8 sekunder. Men først og fremmest nogle hurtige mellem-accelerationer, en smidig og støjsvag motor, der også er rimelig sparsommelig: Vi holdt et testgennemsnit på 16,4 kilometer per liter, hvilket er pænt uden at være prangende.
Læs mere i Folketidende fredag.