Annonce
Underholdning

Suzuki lander med et splash

Den nye mini-mpv har tegningen til at blive en landeplage ? endnu usikkerhed om prisen.

suzuki Den nye Suzuki mini-mpv lander med et stort splash i Danmark i slutningen af maj. Og bilen har skabelonen til at blive en landeplage, det afgøres dog i sidste ende af prisen, som endnu ikke er forhandlet på plads.

Splash tager fat der, hvor Wagon R sluttede. Man kan godt kaldet det for Wagon R?s afløser, men bortset fra enkelte detaljer i indretningen, så glem alt om den smalle og høje Wagon R.

Splash er 3,7 meter lang (Wagon R var 3,5 meter), 1,68 meter bred (1,62 meter) og 1,59 meter høj (1,71 meter). Akselafstanden er 2,36 meter, hvilket betyder pæn plads i kabinen, men til gengæld et lille bagagerum, der i to etager rummer beskedne 178 liter.

Til gengæld er bagsædearrangementet i den GLS-udgave, den danske importør tager hjem i første omgang, særdeles praktisk og er taget direkte fra den gamle Wagon R: Med et snuptag lægges ryggen ned, og sædet kører med frem, så gulvet bliver fladt og i plan med bagagerummet. Bagsædet er delt 60:40, så der er god mulighed for at være tre personer i bilen plus bagage.

Enkelhed

Suzuki har designet Splash til europæerne, og det er der kommet en flot lille mpv ud af. Enkle linjer, der får bilen til at se lavere ud, end den er.

I kabinen er der god plads foran ? selv granvoksne danskere kan finde sig til rette. Og man kan sidde ved siden af hinanden uden at gnide albuer. Siddepositionen er stadig dejlig høj, hvilket gør ind- og udstigning let.

På bagsædet er der god plads i højden og bredden, mens benpladsen er afhængig af forstolens position. Men der skal ikke meget plads til, før man kan finde sig til rette, fordi højden af bilen gør, at man kan få fødderne ind under forsædet og dermed vinder adskillige centimeter.

Interiørdesignet er friskt og enkelt. Betjeningen kan næsten ikke gøres lettere. Suzuki har pillet omdrejningstælleren ud af instrumenthuset og sat den på toppen af instrumentbordet, så den er meget hurtig at aflæse for føreren.

Speedometret er stort og meget tydeligt. Alle funktioner er enkle og både plast- og samlekvaliteten virker overbevisende.

Nu vokser træer jo ikke ind i himlen, så der er et par minusser på blokken:

Rattet kan kun justeres op/ned ? ikke frem/tilbage. C-stolpen er - som man desværre ser det i alt for mange nye biler ? for bred. Der kan skjule sig cyklister bag stolpen ved højresving. Bagklappen åbner for lavt til en person på over cirka 1,80 meter.

To nye motorer

Suzuki har udviklet to nye benzinmotorer til Splash, en tre-cylindret 1,0 liters og en fire-cylindret 1,2 liters, mens dieseludgaven er med Fiats 1.248 kubikcentimeters (kaldet 1,3 liters) JTD-motor.

Vi havde lejlighed til at prøve 1,0 benzin og 1,3 diesel.

Den lille tre-cylindrede benzinmotor imponerede først og fremmest ved at have en dejlig lyd, men også med en kultiveret motorgang. De 65 hestekræfter ved 6.000 omdrejninger og momentet på 90 Newtonmeter ved 4.800 omdrejninger er fuldt tilstrækkeligt til den knap 1.100 kilo tunge bil (køreklar vægt).

Selvfølgelig er der ikke tale om en racervogn, men 0-100 klares på 14,7 sekunder og tophastigheden er 160 kilometer i timen. Støjniveauet i kabinen er behageligt lavt. Suzuki lover et brændstofforbrug på gennemsnitligt 20 kilometer pr. liter ? det giver et CO2-udslip på 120 gram per kilometer. Motor og bil virker fuldstændig i harmoni og selv om man ofte skal til gearstangen ved bjergkørsel, er det ikke noget problem:

Gearskiftet er kort og præcist.

Splash er bygget på platformen fra Swift, men justeret til den højere karosse. Det mærkes på køre-egenskaberne, hvor den uden at virke sporty er meget let at håndtere selv i skarpe sving. Krængningen i svingene er særdeles behersket ? umiddelbart til topkarakter for klassen.

Dieselmotoren har vi efterhånden prøvet i mange forskellige sammenhænge og mange forskellige bilmærker. Det er en særdeles kompetent motor, der først og fremmest giver bilen et helt andet moment under kørslen. 0-100 tager 13,9 sekunder, tophastigheden er 165 i timen ? men forskellen på benzin og diesel er det kraftige moment i mellem-accelerationerne, hvor man stort set ikke behøver skifte gear for at komme hurtigt frem. Brændstofforbruget er 22,2 kilometer per liter med et CO2-udslip på 120 gram per kilometer.

Partikelfilter er ekstraudstyr og vil formentlig koste omkring 3.000 kroner.

Dieselmotoren passer perfekt til bilen og er klart den bedste investering ? hvis man skal bruge bilen til lidt længere ture dagligt.

1,2 benzin yder 86 hestekræfter ved 5.500 omdrejninger og har et maksimalt moment på 114 Newtonmeter ved 4.400 omdrejninger. Det rækker til en 0-100 tid på 12,3 sekunder og en tophastighed på 175 i timen. Brændstofforbruget er 18,2 på literen med et CO2-udslip på 131 gram per kilometer.

Suzuki Splash har esp og seks airbags samt GLS-udstyr med blandt andet fjernbetjent centrallås, el-spejle med varme, radio/cd-afspiller med fjernbetjening i rattet, el-ruder foran og 15?-hjul.

Prisgæt

Suzuki satser på, at Splash skal blande sig blandt de mest solgte biler i Danmark. I år kommer der 2.000 biler til landet, de forventes solgt i takt med, de dukker op. Næste år er salgsmålet 4.000-4.500 biler.

Men meget afhænger af prisen, den har importøren endnu ikke forhandlet på plads.

Et forsigtigt gæt er billigste 1,0 GLS til mellem 127.000 og 129.000 kroner, 1,2 GLS cirka 9.000 kroner dyrere og dieseludgaven yderligere plus 8.000-10.000 kroner.

- Vi overvejer i øjeblikket, om vi vil tage en billigere indgangsmodel på plakaten ? stadig med fuld sikkerhed, men uden for eksempel det smarte bagsædearrangement, uden radio og med 14?-hjul i stedet for 15?, siger Suzukis danske presse- og marketingchef, John Mogensen.

Næste år dukker en ny Alto op, og dermed er Suzuki tilbage med fuldt program i de mindre klasser, hvor den danske optur for alvor startede for nogle år siden.

Splash er en frisk og sjov bil, der har alle muligheder for at tage et dansk bilpublikum med storm.



Fra siden fornemmer man, at det er en kompakt bil. Kabinen er gjort rummelig til personerne, bagagerummet er tilsvarende lille.




Højtsiddende lygter, en lidt høj læssekant og en stor bagklap, der ikke åbner højt nok.




Interiøret er nydeligt og funktionerne noget af det mest enkle, vi har set længe. Bemærk det store speedometer og den lille omdrejningstæller til højre for rattet på toppen af instrumentbordet.





Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Vil skabe unikke totaloplevelser: Men laver nyt millionunderskud

Nykøbing

Ekstatisk formand aflyser ALT: Selv tandlægen må vente

Lolland

Efter stormen: Nakskov får penge til genopbygning

Lolland

Lykkelig formand: - Vi er så tæt på at kunne melde udsolgt

Lolland

Overrasket over fremmøde efter stort forarbejde: Kun én mødte op

Falster

Ville fjerne gedehams: Det endte med besøg af brandvæsenet

Nykøbing

Stort rykind: Nu er Nykøbing fyldt med børn

Politik

Efter få timer oppe: Valgplakater flået ned

Vejret

Byger popper op i den sydlige del: Vejrskifte på vej

Politik

SF kan blive kongemager eller ligegyldig efter EU-valg

Sport

Mulle kunne ikke stå på benene: - Jeg havde ikke regnet med en skid

Sport

Manden bag miraklet: - Jeg kniber mig i armen

Guldborgsund

Indenfor få uger går det i gang: Stort projekt lige i bymidten

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde