Det mener autoforhandler Leon Nielsen, Breitenstein Biler, Nykøbing F., der har taget hul på salget af Mega City og Multitruck.
Autoforhandler Leon Nielsen, Breitenstein Biler, Nykøbing F. har taget hul på salget af de franske elbiler Mega City og Multitruck - begge fra fabrikken Aixam, der foruden elbiler også producerer miljøvenlige arbejdsmaskiner.
- Tiden er moden til miljøvenlige biler, der er billige i drift. Jeg tror faktisk markedet går og venter på en bil, som denne, siger Leon Nielsen, der håber på et salg det første år på 800 enheder.
- Da jeg sad sidste år og tænkte fremad om forretningens strategiske udvikling, var vi en periode, hvor priserne på benzin og dieselolie bare steg og steg. Det fik mig til at tænke alternativt - og den tanke ledte mig til Mega, fortæller Leon Nielsen.
Mega City er en lille to-personers elbil med et bagsæde til to meget små børn.
Den har en rækkevidde på 75-80 kilometer på én opladning. Tophastigheden er 65 kilometer i timen.
- Der er altså tale om en typisk bybil. Den er kvik og følger godt med i byen, men den kan også bruges som pendlerbil, hvis man for eksempel bor i Maribo og arbejder i Nykøbing F., mener Leon Nielsen, der ser mange kunde-emner til elbilen: Bil nummer to, folk med et meget begrænset kørselsbehov og folk, der tænker miljø.
- Hvis folk med et begrænset kørselsbehov i det daglige køber en elbil, og to-tre gange om året har brug for en bil med større rækkevidde, så er vi parate med et billigt lejetilbud på en Mazda. Det skal ikke være de par langture, der afgør, at man ikke vælger det miljørigtige transportmiddel, siger Leon Nielsen
Erhverv
Multitruck er et erhvervsprodukt, men kan også bruges af private. En lille elbil som kassevogn, skraldevogn eller som her som ladvogn med tippelad. Pris med elektrisk tippelad 178.000 kroner inklusive moms.Foto: Mogens Thomsen
- Vi har ikke kun et miljørigtig tilbud til private. Vi kan også tilbyde en række erhvervskøretøjer, som er oplagte i daglig brug i mange sammenhænge - blandt andet i stedet for "golfvogne".
- Multitruck er en elbil med en rækkevidde på 50-60 kilometer. Den kan opbygges som kassevogn, som ladvogn, som skraldebil. Ladvognen kan fås med tippelad.
- For mig at se er den helt oplagt en lang række steder som for eksempel i parker, anlæg, midtbyen, internt i større virksomheder og jeg kan blive ved.
- Jeg har haft de første erhverv på besøg, og det virker meget lovende. Min multitruck med tippelad har allerede været ude på flere prøveture. For os gælder det om at få nogle biler ud at køre, så vi også kan få feed-back på, hvordan de opleves og bruges, siger Leon Nielsen
Billige i drift
Både for den private Mega City og for multitrucken gælder, at de er billige i drift.
- Når først man har købt bilen, er der ingen grøn ejerafgift, der er kun halvårligt eftersyn af bremserne, og forsikringspræmien er jeg ved at få udregnet tilbud på, da en elbil med begrænset rækkevidde og tophastighed formentlig ikke skal koste det samme i forsikring som en almindelig bil.
- Elbilen er også bygget af plastik og aluminium, så den kan ikke ruste, og får den en bule, er det ikke voldsomt dyrt at skifte en dør eller en skærm.
- Brændstofudgiften beløber sig til mellem 50 og 100 kroner om måneden. Hvis man kører batterierne helt i bund hver dag, koster det maksimalt 240 kroner om måneden at genoplade. Det tager cirka ti timer og sker med et 220 volts stik.
Der er to års garanti på bilen, som ikke er crashtestet, men af naturlige årsager ikke indeholder samme sikkerhedselementer som en større og tungere bil.
- Batteriernes levetid har jeg ikke noget bud på - det kan være alt fra tre til 10 eller 15 år. Men hvis batterierne skal skiftes, koster det alt inklusive 11.000 kroner.
En lille krølle på historien om erhvervsbilerne er, at selv om de kører på gule plader, skal der ikke betales privatbrugsafgift, hvis man bruger dem til privatkørsel.
- Der er forespurgt hos Skat, og svaret er, at der ikke er noget afgiftsbeløb at beregne på - derfor heller ikke privatbrugsafgift, siger Leon Nielsen.