Gedserbanen holdes ved lige for at have en mulig linje til Berlin. Men DSB-chef tvivler på det realistiske i Gedser-Berlin.
Over 400 sæder men kun 8 passagerer. Det virker absurd, hvis man tager en tur gennem det meget lange og næsten tomme sæt af togvogne på Gedserbanen.
Men hos DSB mener man ikke, der er andre muligheder, hvis man skal leve op til aftalen med transportministeren om at køre en gang om dagen, fortælller sekretariatschef Bjarne Lindberg Bach.
- Der er ikke nogen fiduser, der lige ligger og venter. Vi bruger det materiel, vi har til rådighed i Nykøbing på det tidspunkt. Vi kan ikke tage et tog ud af den øvrige drift til at køre en tur om dagen. Og det tog, der er til rådighed, er altså et tog, der kommer fra København hvor der har været masser af passagerer mellem de første stationer, forklarer Bjarne Lindberg Bach.
Og det vil være for besværligt og tidskrævende at dele toget op i Nykøbing.
At man overhovedet fortsætter driften på banen med et tog i døgnet skyldes ifølge Bjarne Lindberg Bach en politisk beslultning fra 2005 om at holde banen ved lige, så man kan starte en linje mellem København og Berlin over Gedser, hvis det bliver aktuelt. Men det er slet ikke interessant mener DSB-chefen.
- Det tager for lang tid med færgen fra Gedser til Rostock, og banen fra færgelejet til stationen i Rotock er noget skrammel, så det vil simpelthen æde alt for meget tid. Samtidig så har vi hurtigbanen fra Hamburg til Berlin, så det er hurtige og mere praktisk at benytte Rødby-Puttgarden, siger Bjarne Lindberg Bach, og forklarer at det sidste er en politisk afgørelse, hvad der skal ske med Gedserbanen.
- Vi forholder os til den aftale, vi har med transportministeren. Og den siger, at vi skal køre en gang om dagen. Så det gør vi.