En fast forbindelse over Kattegat vil ikke komme til at koste de danske skatteydere penge.
En fast forbindelse over Kattegat vil ikke komme til at koste de danske skatteydere penge, og selv med meget forsigtige trafikprognoser vil det være en endog særdeles god forretning for det danske samfund.
Det er konklusionen i en ny rapport, som Rambøll Management A/S har udarbejdet for Region Midtjylland. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Dermed er der lagt op til en ny diskussion om en Kattegat-forbindelse, som landspolitikerne ellers troede var lagt i graven, efter at regeringen havde bestilt en rapport hos Niras Konsulenterne, der for blot en måned siden viste, at Kattegat-forbindelsen vil være en dårlig forretning.
Allerede dengang kritiserede flere trafikforskere rapporten som manipulation og bestillingsarbejde, fordi man anvendte helt andre forudsætninger for trafiktal end ved andre broprojekter som for eksempel Femern-broen.
I den nye rapport, som bliver offentliggjort i sin helhed i løbet af ugen, tager man udgangspunkt i Niras Konsulenternes talmateriale, når det gælder anlægsudgifter, renteniveau, billetpriser m.m. Også selv om de fleste eksperter mener, at anlægsprisen på selve broen på 112 milliarder kroner er sat rigeligt højt.
Manager Henning Thomsen fra Rambøll konstaterer, at en fast forbindelse over Kattegat er en så god forretning, at den skønnede pris på 450 kroner for en enkeltbillet for en bil med passagerer kan sættes ned, uden at rentabiliteten af den grund bliver sat over styr. Formanden for Region Midtjylland, Bent Hansen (S), håber, at de nye beregninger vil gøre indtryk på regeringen, når den i løbet af efteråret skal gøre sin investeringsplan på trafikområdet færdig
- Christiansborg bliver nødt til at forholde sig til disse tal i stedet for at tale om en ny Lillebælts-bro til Juelsminde. Lad os nu få undersøgt Kattegat-forbindelsen til bunds, siger Bent Hansen, der bliver bakket op af flere trafikforskere.
Transportminister Lars Barfoed (K) kalder rapporten "interessant" og mener, at den bør indgå i overvejelserne om de fremtidige trafikforbindelser.
/ritzau/