Annonce
Femern

Ramte milepæl: Her er næste skridt i processen

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Men her er det første færdigstøbte segment af Femerntunnelen. Om seks år vil vi alle køre gennem segmentets huller i enten bil eller tog, når vi skal til Tyskland. Foto: Femern A/S
Første segment af i alt ni er nu støbt. Men der er stadig et stykke tid til, at det første hele tunnelelement står klar til udskibning.

FEMERN: Femernbælttunnelen bliver en sænketunnel, der bygges sammen af elementer som én stor Lego-slange.

Det segment, der nu er støbt færdig, er et af ni segmenter, som samlet kommer til at udgøre et af 89 tunnelelementer.

Tunnelen kommer altså til at bestå af hele 711 segmenter som det, der lige er støbt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det sker der med tunnelsegmentet nu

  • Det første segment tørrer op de næste dage.
  • Derpå skubbes det frem på "samlebåndet", støbeformen pilles af, og gøres klar til støbning af det næste segment, der støbes lige efter det første segment.
  • Når det andet segment er støbt færdigt, skubbes det også frem, og de to segmenter forbindes med en vandtæt membran, så de hver især kan bevæge sig.
  • Forrest på "samlebåndet" lægges jernarmering til gulv, loft og vægge på segmentet, før det køres videre til selve betonstøbningen. Så der er hele tiden gang i processen.
  • Til slut vil alle ni segmenter være støbt, og et tunnelelement står klar.
  • Herefter tætnes enderne på elementet, og så er det klar til at blive skubbet ud i bassinet, hvor vandstanden vil blive styret af to store skydeporte, så elementet kan flyde ud til destinationen, hvor det skal sænkes ned på havbunden..
  • Første udskibning og nedsænkning forventes at ske i 2024.
  • Først, når elementet ligger på havbunden, bliver det digitale udstyr, jernbanen og motorvejen "monteret".
Femern A/S

- Vi regner med at have det første element klar til udskibning og nedsænkning om et års tid, forklarer teknisk direktør hos Femern A/S Jens Ole Kaslund.

Han forventer ikke, at det næste segment vil være færdigstøbt før om en måneds tid.

- Nu skal man lige have produktionslinjen til at køre glat. Vi regner med, at vi kan forbedre processen undervejs, så den kører endnu hurtigere. Når vi har det, vil det cirka være hver uge, man kan støbe et segment, så det kun vil tage ni uger at lave et helt element. Men der er vi slet ikke nu, forklarer han.

Når støbeformen pilles af, når det er tørret færdig, vil ingeniørerne gennemgå det første segment, så der kan læres af støbningen til alle de fremtidige produktioner, forklarer Jens Ole Kaslund.

Den største milepæl venter

Som segmentet ser ud nu, er det et vældigt stort rektangel med forskellige huller - der er to huller til motorvejen, to til jernbanen og et til galleriet, som man kan gå i, hvis der sker uheld i tunnelen, eller der skal repareres.

Først senere, når elementerne ligger sænket ned på deres plads i tunnelrenden, bliver der lavet motorvej, jernbane, og alt det tekniske udstyr monteres.

Men inden da skal der produceres mange flere segmenter, og elementerne skal gøres klar til udskibning.

- Den rigtig store milepæl bliver, når det første element lægges ud om et års tid. Når de første elementer er helt klar, og vi ser alt vandet komme ind i bassinerne, og vi ser dem flyde ud. Dét bliver det største, for da ved vi, at hele produktionslinjen virker, siger Jens Ole Kaslund.

Når de første elementer er helt klar, og vi ser alt vandet komme ind i bassinerne, og vi ser dem flyde ud. Dét bliver det største.

Jens Ole Kaslund, teknisk direktør, Femern A/S

Indtil da vil produktionen nu køre med en masse førstegangsoplevelser, som den de lige har haft på fabrikken, mens der bliver fulgt spændt med på sidelinjen.

- Det næste år bliver på den måde det mest spændende i projektet. Det er nu, vi skal se det hele skal stå sin prøve, siger den tekniske direktør.

  • Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Men her er det første færdigstøbte segment af Femerntunnelen. Om seks år vil vi alle køre gennem segmentets huller i enten bil eller tog, når vi skal til Tyskland. Foto: Femern A/S
Annonce
Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Annonce
Annonce
Sport

Sådan! Turpal videre i Istanbul efter gyser

Sport

Mirakuløst comeback: Fantastiske René klar til sit fjerde OL

Guldborgsund

Massivt behov: Deler over 500 måltider ud

Sport

Kems kamp: - Jeg har masser af tilbud liggende

Lolland

Cykelkometen Nicklas triumferer: - Det her er sindssygt

Lolland

"Øjebæ" og "spild af penge": Raser over nyt milliondyrt vartegn

Sport

Nederlag til reservespækket Esbjerg-hold: - Ikke bekymrende

Sundhed

Har ingen tillid til forkvinden: Nu er hun færdig

Sport

NFH taber til Team Esbjergs reserver

Guldborgsund

Salam kaster sig ind i kampen: - Det investerer i folkedrabet

Udland

Israelsk invasion får USA til at bremse bombeleverance

Rødby

Politiet på pletten: Snorksov i varerummet

112

Voldsom brand ved motorvejen: - Han skulle ud i en fart

Lolland

Skræmmende analyse: - De skal gå på gaden og protestere

112

Politiet brugte deres næse: Og så blev tre anholdt

Sport

Efter enorm skuffelse: - Det bliver en hård omgang

Annonce
Annonce
Refa

Skralde-undren: Hvornår får jeg de nye poser?

Guldborgsund

Konservative har fundet deres borgmesterkandidat

Leder

Et skoleeksempel på social darwinisme

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Lolland-Falster

Penge-festen fortsætter - men ét projekt kostede banken flere millioner

Erhverv

Hvordan tjekker jeg, om min nye chef er ok?

Indland

Arbejdsuge på fire dage kan presse børnefamiliers hverdage