NYKØBING: Som Folketidende kunne fortælle i fredags, har turismeorganisationen Visit Lolland-Falster besluttet at lukke de bemandede turistkontorer og infocaféer rundt om i landsdelen - eller i hvert fald fjerne det økonomiske tilskud til dem - når den nuværende aftale udløber til nytår.
I stedet vil man satse mere digitalt og oprette 30 såkaldte inspirationspunkter for turister hos udvalgte turismeaktører over hele Lolland-Falster for at styrke oplevelsen af Lolland-Falster som én samlet turistdestination, fremgik det af en pressemeddelelse fra Visit Lolland-Falster.
Det fremgår ikke konkret, hvilke turismeaktører, organisationen har i tankerne, men et af stederne kunne potentielt være Hotel Falster i Nykøbing.
- Vi vil gerne hjælpe, men ...
Her er hotelejer Tina Vindfeldt Jensen dog ikke udelt begejstret.
- Selvfølgelig er vi interesserede i at ekspedere de gæster og turister, der kommer. Men hvis der kommer nogen og for eksempel skal have tips omkring lokale cykelruter, og vi samtidig har en masse gæster, der skal afregne, så kommer dem med cykelruterne altså til at vente, for så mange folk har vi ikke på arbejde.
- Vi vil gerne hjælpe turisterne, men den primære turistformidling må foregå på et turistkontor, mener Tina Vindfeldt Jensen.
Hun er ked af, at man vil lukke turistkontorerne.
- Jeg synes, det er sørgeligt, at vi bruger rigtig mange penge på at få turister til Lolland-Falster, og når de så kommer, har vi måske ikke tid til at byde dem velkommen, siger hun.
Skulle Hotel Falster blive spurgt, om de vil være et af de 30 inspirationspunkter for turister, så vil svaret dog ikke blive et nej.
- Selvfølgelig vil vi prøve at gøre det så godt som muligt, men det bliver aldrig ligeså godt som den service, de yder på et turistkontor. Jeg synes ikke, det er en god løsning, at det er os, der skal være den primære turistformidler, siger Tina Vindfeldt Jensen.
Læs også: