Kommunen har bevilget 366.000 kroner, så der fra 1. april kan skabes plads på Nørre Alslev Skole til førskolebørnene. Skolen mener, at det er en lappeløsning
Nørre Alslev Skole skal 1. april tage imod 40 børn, som skal begynde i skolens sfo, inden de til sommer skal starte i børnehaveklassen. Sfo"en har ikke plads til de mange nye børn, så for at opfylde kravene fra Guldborgsund Kommune, er der blevet arbejdet på at finde en løsning på problemet.
I sidste uge vedtog Guldborgsund Kommune på et møde i økonomiudvalget at bevilge 366.000 kroner, som det vil koste at lægge to klasselokaler sammen på skolen, så der kan blive plads til de nye børn.
Kommunen understreger, at det er en midlertidig løsning for næste år til april, skal der være plads til endnu flere børn. Her kommer der nemlig 50 nye børn, og dem er der ikke plads til i de lokaler, som der nu skal gøres klar.
På Nørre Alslev Skole er der ikke jubel over den midlertidige løsning.
- Det er ikke en god løsning. Børnene bliver jo ikke en del af sfo"en. Nu får de to klasselokaler at være i, og så må de bruge udearealerne, når de ikke bliver brugt af andre. Sådan må det desværre være lige nu og her, siger skoleleder John Olesen fra Nørre Alslev Skole.
Han håber på, at en mere langsigtet løsning snart vil komme på tale.
- Vi håber på et tidspunkt at bygge skolen om, for den trænger voldsomt til det. Det er en gammel 60"er-skole, og de,t vi laver nu, løser ikke problemerne. Det er en lappeløsning, siger John Olesen.
Lise Lotte Møller er sous-chef i sfo"en på Nørre Alslev Skole. Hun er heller ikke begejstret for den midlertidige løsning med at sende førskolebørnene over i deres eget lokale, som ikke kommer til at ligge i forbindelse med de lokaler, hvor indskolingsbørnene holder til.
- Børnene får slet ikke en hverdag sammen med børnene i indskolingen, så de bliver isolerede, og det er jo ikke det, der er meningen med, at de skal starte på skolen før tid. Det er jo for at vænne dem til omgivelserne, siger Lise Lotte Møller.
- Vi skal nok finde en løsning på det, så de får kontakt med omgivelserne, men børnene kan for eksempel heller ikke komme ud og lege i skolegården før klokken 13, for da har de andre børn undervisning.
Lise Lotte Møller håber på, at der kan blive tænkt på en langsigtet løsning, hvor der bliver plads til både nye børn og børnene i indskolingen under samme tag.