GEDSER: Tilbage i maj måned skrev vi her i Folketidende første gang om det forældede materiel på redningsstationen i Gedser. Helt konkret er der for eksempel tale om udfordringer ved at skaffe reservedele til 32 år gamle "L.W. Dam".
Allerede i 2013 beskrev kystredningstjenesten landet over, hvilke krav de havde til nye skibe. Siden maj i år har stationsleder i Gedser, Brian Bennetsen ikke fået sin tro på udskiftningen styrket yderligere. Heller ikke selv om sagen har været behandlet i nationale medier. For der er ifølge Bennetsen "kæmpe udfordringer" med juraen.
- Det handler om, at få udbudsmaterialet formuleret på en måde, så en kommende leverandør ikke kan misforstå noget. Viljen og økonomien er sådan set på plads og det er temmelig frustrerende, at det skal være vanskeligere at lave udbuddet end at bygge selve skibene.
Brian Bennetsen, stationslederDet er temmelig frustrerende, at det skal være vanskeligere at lave udbuddet end at bygge selve skibene.
Men er det farligt, at jeres skibe er lidt ældre?
- Dét, vi har, er naturligvis i orden, ellers kunne vi ikke sejle. Men det står klart, at hvis ikke vi enten får opdateret eller udskiftet "L.W Dam" kan det koste liv. Et nyere fartøj vil være mindre ude af drift, siger han og fortæller, at elektronikken i styrehuset er i orden, men at det meste i maskinrummet er analogt - og at "L.W. Dam" især mangler fart.
Ifølge Brian Bennetsen er der en plan om, at Kystredningstjenesten på landsplan skal have sin sidste båd skiftet, inden udgangen af 20'erne.
- Det er planen, men jeg er ikke sikker på, den holder. Det har vi set før, at den ikke gør.
Folketidende har været i kontakt med Forsvarets Materiel og Indkøbsstyrelse, der tidligere har udtalt sig i sagen , men de henviste til Forsvarets Pressevagt, som desværre ikke kunne etablere den nødvendige kontakt inden artiklens deadline.