- Som udgangspunkt er det godt, hvis vi kan komme væk fra nogle af alle de bindinger, som vi er blevet pålagt de senere år. Det ser ud til, at statsministeren er begyndt at lytte lidt til det, vi har sagt længe i folkeskolen. Vi er tilhængere af, at der gives en større frihed til lærerne, men jeg er spændt på at se den konkrete tekst i oplægget.
Men mere frihed til lærerne gør det ikke alene, hvis folkeskolen skal blive bedre, mener René Rygaard Jensen.
- Regeringen er også nødt til at forholde sig til, at kommunerne og folkeskolerne er økonomisk udfordret, og at der er varslet besparelser flere steder.
- En fjerdedel af de penge, der bruges på folkeskolen i dag, bruges på det specialiserede område, så selvom der er kommet flere penge til folkeskolen, går mange af dem til det specialiserede område.
- Det er ikke børnene på specialområdets skyld, men vi er også nødt til at se på, hvad der er til børnene på almen-området, og her er der behov for flere ressourcer, siger René Rygaard Jensen.
Den lokale lærerforenings formand så gerne, at der kom to lærere på i undervisningen - også kaldet co-teaching (en almindelig lærer og en lærer med specialpædagogisk viden, red.) - i langt højere grad, så det blev lettere at inkludere alle i undervisningen.
Større respekt for lærerne
René Rygaard Jensen så også gerne en ændring i forholdet til elevernes forældre - noget, som Mette Frederiksen også talte om i sin åbningstale, hvor hun opfordrede skolebørnenes forældre til at hjælpe med at understøtte lærernes autoritet i skolen.
- Det er læreren, der står for undervisningen i klassen. Jeg kunne godt ønske, at forældrene viste lidt større respekt og tillid til lærernes kompetencer, for det modsatte er ødelæggende både for lærernes arbejdsmoral og for børnene.
- Der skal være et samarbejde om børnene, men man skal have tillid til de fagprofessionelle, påpeger René Rygaard Jensen.