TV2 Sport har gode seertal til NFH's Ligakampe.
NYKØBING Håndboldsæsonen er slut, og for en af spillets største aktører, TV2 Sport, der viser adskillige herre- og damekampe på deres kanaler, er man så småt gået i gang med at evaluere den sæson, der sluttede alt for tidligt på grund af coronavirus.
- Det er en kæmpe bet for os, at vi ikke får slutspillet med. Det kan vi ikke løbe fra, siger TV2 Sports chefredaktør, John Jäger, til Folketidende.
På trods af det er han meget tilfreds med de seertal, sæsonen har budt på indtil nu.
- Uden at vi er dykket helt ned i detaljerne, så kan jeg allerede nu konstatere, at vi er gået frem i den sidste halvdel af sæsonen, og det er meget tilfredsstillende, siger han og uddyber:
- Konkurrencen bliver hårdere og hårdere, så det er absolut en positiv tendens.
NFH over gennemsnit
Der har i sæsonens løb samlet set været vist 89 herre- og damekampe på TV2 Sport, og i gennemsnit har omkring 75.000 fulgt med foran tv-skærmene.
På hovedkanalen TV2 er snittet noget større, da flere har adgang til kanalen. 165.000 seere har i snit fulgt de 22 lørdagskampe deriblandt kvindernes Final 4-stævne.
NFH har rullet over skærmen hele 13 gange med et gennemsnit på 79.000 seere, hvor udekampen mod København 1. januar trak 122.000 seere som det højeste, mens der har været et par mandagskampe, der har haft vigende interesse.
Men det skyldes udelukkende, at kampene har ligget samtidig med "Badehotellet" på TV2, og det skal der kigges på til den nye sæson, lover John Jäger.
- Uanset hvad vi lægger der, så er det svært at konkurrere med "Badehotellet", så vi skal nok overveje at ændre på spilletidspunktet, siger han.
Omvendt var kampen Nytårsdag mod København en stor seer-succes.
- Det var lidt utraditionelt, men der blev taget godt imod det, så det er bestemt noget, vi ser positivt på fremadrettet.
Det er ifølge sportsredaktøren bestemt ikke tilfældigt, at NFH er det kvindehold, der har fået mest tv-tid på sportskanalen.
Gode muligheder
- Helt lavpraktisk har de ikke spillet Europa Cup i foråret, og det giver os langt flere muligheder for at vælge netop deres kampe.
Men der er ifølge chefredaktøren også andre årsager.
- Vi elsker at komme til Falster. Der er man altid uhyre gæstfrie, og både spillere og trænere er yderst villige til at stille op til interviews og giver rigtig meget af sig selv. Der er aldrig noget vrøvl med Jakob Larsen (NFH-træner. red.), og ringer vi til Kenneth Sahlholdt eller andre for interviews eller lignende, så bliver det altid ordnet i løbet af no time.
- Det er utrolig vigtigt for det produkt, vi gerne vil levere til vores seere, siger han og fortsætter:
- Derudover er det også utrolig vigtigt for os, at der er gang i hallen, og helst ingen tomme siddepladser. I Nykøbing er der jo fyldt en halv time før kampstart, konstaterer John Jäger.
"Mulle" trækker seere
Han påpeger også, at et hold skal indeholde spillemæssige profiler, og her er Kristina "Mulle" Kristiansen stadigvæk en samlingsfigur.
- Alle ungdomsspillere kender "Mulle". Hun tager sig tid til dem, og det er ekstremt vigtigt, også for vores forretning, fastslår John Jäger, der pointerer, at det er hård business at vise topsport.
- Mange brokker sig over, at der er klubber, der ikke bliver vist nok, men der må jeg bare sige, at vi også kigger på bundlinjen og konstaterer, hvordan vi sælger flest reklamer, og der er NFH en af de store trækplastre, siger sportsredaktøren, der elsker den lir og den måde, NFH gør tingene på.
- De er på mange måder anderledes, nyskabende og tør stikke hovederne frem. Det kan jeg godt li', understreger John Jäger.
Han er fuldt bevist om, at coronakrisen gør ekstremt ondt på mange håndboldklubber, der er en del af den tv-aftale, som håndboldens parter har indgået med TV2.
Men det bliver næppe sådan - ifølge John Jäger - at TV2 vil trække tæppet væk under klubberne ved ikke at udbetale tv-penge for kampe, der ikke er spillet, som det er lagt op til i fodboldens verden.
- Vi går ikke ud med bål og brand. Vores største ønske er at hjælpe klubberne så meget, som vi overhovedet kan i den her situation. Det er også i vores store interesse, at klubberne fremstår så stærke som muligt efter krisen, så vores produkt bliver det bedst mulige fremadrettet, lyder det afslutningsvis fra John Jäger.