Suzuki fik en salgsmæssig lussing sidste år, men Søren Edvardsen, Edvardsen Biler, Nakskov, ser lyst på 2008.
suzuki I 2006 kunne landsdelens Suzuki-forhandlere nærmest gå på vandet. Stort set samtlige Suzuki-modeller var på diverse salgslister, og især Grand Vitara gik som varmt brød.
Men så belsuttede regeringen i foråret 2007 at ændre på registreringsafgiften, hvilket startede et skred, der med ét gjorde firehjulstrækkerne til politisk ukorrekte biler, og gulpladebiler i Grand Vitara-klassen nærmest usælgelige.
- Vi har fået armene ned efter 2006, men heldigvis kan vi se lys forude, siger Søren Edvardsen, Edvardsen Biler, Nakskov.
- Vi blev ramt salgsmæssigt på hele paletten, fordi vi ikke havde dieselbiler i de mindre klasser. Nu har vi fået Swift og SX4 med diesel, og inden længe kommer afløseren for Wagon R kaldet Splash (se omtale side 10 i motortillægget, red.).
- Samtidig kan vi mærke, at der kommer flere og flere forespørgsler på Grand Vitara på gule plader. Der er to myter, vi skal have aflivet omkring Grand Vitara og gulpladebiler: Private må godt købe og køre i en gulpladebil, bare de betaler den årlige afgift, og en Grand Vitara er ikke et miljøsvin - den forurener ikke mere end en stor personbil, siger Søren Edvardsen.
- Vi har gennem hele 2007 solgt bredt af hele Suzuki-programmet, men ikke i samme mængde som tidligere. Nu har vi fået dieselbilerne med, og mon ikke en ny offensiv kampagne vil skyde salget godt i gang? spår Søren Edvardsen.
Suzuki har som flere af konkurrenterne et forsikringstilbud, der især henvender sig til unge førstegangskøbere.
- Vi ser da også mange unge mennesker i forretningen, der via forsikringstilbuddet får råd til at købe en ny bil i stedet for en brugt.
- Når 2008 er omme tror jeg, at nybilsalget generelt har holdt samme niveau som i 2007 , og jeg tror også, at vi stille og roligt kommer tilbage på markedet med et godt Suzuki-salg.
- Brugtbilsalget vil også være uændret, men jeg tror, at de brugte biler falder i pris. Det betyder, at gamle skrammelkasser helt forsvinder fra vejene, og det kan kun blive en sikkerhedsmæssig gevinst, fastslår Søren Edvardsen.
Søren Edvardsen er ikke trykket af situationen - men af kølerhjelmen under hvilken, der gemmer sig en dieselmotor til en SX4. Foto: Mogens Thomsen