- Men der er ingen grund til panik. Vi skal nok få det antal hjem, vi kan sælge, siger pressechef Steffen Holm, Fiat Automobiler i Danmark.
fiat Da salget af den nye Fiat 500 blev frigivet i Danmark i slutningen af januar, havde forhandlerne forhåndsaftaler liggende, så der i løbet af nul-komma-fem var 300 slutsedler på bortdet.
- Det er helt vildt så stor forhåndsinteresse, der er for bilen.
- Jeg har aldrig oplevet noget lignende med en ny bil. Vi havde lidt af den samme eufori med Alfa 156 i sin tid, men slet ikke i samme størrelsesorden, som med Fiat 500, siger pressechef Steffen Holm, Fiat Automobiler i Danmark.
Den nye Fiat 500 blev præsenteret i juni sidste år under stor festivitas i Fiats hjemby, Torino. Samtidig blev salget frigivet i Italien, hvor interessen var endnu større end i det øvrige Europa.
Danmarks tur nu
- Siden er bilen blevet introduceret på de større europæiske markeder, og nu er turen kommet til Danmark. Der er andre små lande som Danmark, der også først skal introducere bilen nu, fortæller Steffen Holm, der forventer, at de kunder, der bestilte bilerne med det samme, vil få dem leveret i starten af april.
- Men der er flere spørgsmålstegn. Dieseludgaven er der lang leveringstid på, op til et halvt år. Og ønsker man en diesel med den hvide perlemorslak, er der op til et års leveringstid.
- Til gengæld kan man noget hurtigere få både 1,2 og 1,4 liters benzinudgaverne, siger Steffen Holm.
Fiat har for tiden 65.000 underskrevne slutsedler på levering i hele Europa. Fabrikken i Polen kører på højtryk og kan sprøjte knap 1.000 biler ud om dagen.
- Det betyder, at biler, der bliver bestilt nu, kan leveres om 65 arbejdsdage plus transport - altså cirka tre måneder.
- Men Fiat-ledelsen overvejer at lave en ny produktionslinje på fabrikken på Sicilien. Den kan i givet fald komme i gang til efteråret, og det vil give endnu kortere leveringstider, siger Steffen Holm.
Beskedent salgsmål
Den danske Fiat-importør har et beskedent salgsmål på 1.600 Fiat 500 i år.
- Det tal må da meget gerne blive større, men lad os nu se, hvordan hverdagen bliver, når den første nyhedsinteresse har lagt sig.
Steffen Holm er ikke bange for, at den nye Fiat 500 stjæler kunder fra fabrikkens andre produkter.
- Tværtimod betyder 500?eren bare, at vi bliver endnu stærkere med både Panda, 500, Punto og Bravo.
Importøren sender tre Fiat 500 ud til hver forhandler til introduktionen 1.-2. marts.
- Den mest populære udgave i henhold til de 300 slutsedler, der ligger, er 1,2 Lounge til 170.000 kroner inklusive levering. Farverne er nogen med lidt knald på - der er ikke en speciel favoritfarve, mener Steffen Holm, der har haft Fiat-forhandlere til salgstræning, så de er godt forberedte til det store ryk-ind.
- Og jeg forventer virkelig et stort ryk-ind i introduktions-weekenden.
- Jeg håber, at forhandlerne er klart til at tackle, at der formentlig kommer så mange besøgende, at ikke alle kan komme ud at køre, men må indgå aftaler om senere prøvekørsler.
- Jeg tror, det bliver helt vildt - om ikke andet, så helt vildt sjovt, siger Steffen Holm.