Lollandsbanen viser nu interesse for at drive Gedser-banen.
Lollandsbanen viser nu interesse for at drive Gedser-banen. I dag drives Gedserbanen af DSB men antallet af passagerer er mildt sagt beskedent og netop det faktum har i flere år givet anledning til stor diskussion i medierne om strækningens berettigelse.
Men nu melder Lollandsbanens direktør, Benny Esmann Jensen, nu ud at Lollandsbanen er interesseret i at drive strækningen mellem Nykøbing og Gedser.
- Interessen går mest på, at vi er i området i forvejen. Jeg vil gerne slå fast, at vi gerne ser at det kunne ske i samarbejde med DSB. det handler om, at får vendt og drejet tingene, så vi sammen kan finde ud af om der kan være et grundlag ved at man fik lavet en køreplan der passer med færgeankomster og færgeafgange. Det er den vej vi mener man skal prøve på at løfte opgaven.
- Det vil sige - med inddragelse af turistorganisationer, så vi kan få endagsturister til at benytte strækningen. Det er en nødvendighed, idet vi kender befolkningsgrundlaget, som ikke udvikler sig eksplosivt på kort tid, siger Benny Esmann Jensen.
Men ifølge direktøren skal der først ændres på nogle regler omkring Lollandsbanens drift på strækningen mellem Nykøbing og Nakskov. Det er nemlig sådan, at Lollandsbanen skal åbne op for fri konkurrence på strækningen mellem Nykøbing og Nakskov, hvis selskabet skal drive strækningen mellem Nykøbing og Gedser.
- Hvis vi vil køre uden for egen strækning, så skal vi i princippet åbne op for vores egen strækning. Det er også fair nok, hvis vi ville køre på strækninger, hvor der er reel konkurrence. Men i tilfældet Gedserbanen, så mener vi ikke, at et engagement fra vores side vil være endbetydende med forøgelse af konkurrence-situationen. Strækningen er jo ikke særligt befærdet i forvejen, siger han.
Lollandsbanens konsession på strækningen mellem Nykøbing og Nakskov blev givet i 1954 og gælder i 80 år - altså til 2034.