Derfor er kravet om et forhøjet befordringsfradrag helt reelt, og derfor bør der hurtigt komme en hurtigt udmelding fra skattemyndighederne.
Prisen på benzin, diesel og olie kender kun en vej - og det er op og atter op. I dag sætter prisen for en liter benzin og diesel ny årsrekord med endnu en markant prisstigning.
Dagens pris er uden tvivl bare et mellemspil på vej mod endnu højere priser på de gyldne dråber. Umiddelbart er høje brændstofpriser godt nyt for Danmark og statskassen, da det hver dag skæpper godt i kassen fra olieproduktionen i Nordsøen. Men for den enkelte dansker fylder udgifterne til benzin eller diesel til bilen stadigt mere i budgettet og oveni kommer så udgifterne til fyringsolien og opvarmning af huset.
De høje priser rammer skævt i Danmark og går hårdt ud over dem, der bor uden for de større byer og har langt til arbejde. Normalt er det en situation, som vi delvist bliver kompenseret for via befordringsfradraget på selvangivelsen. Men nu er smertegrænsen blevet overskredet for pendlerne, og kravet om en forhøjelse af kørselsfradraget kommer nu fra de hundredtusindvis af danskere, der bruger bilen for at komme på arbejde.
For Lolland-Falster er de høje brændstofpriser en kæp i et ellers velsmurt hjul. For selv om de stigende priser som udgangspunkt ikke skræmmer os så meget at vi lader bilen stå i garagen, kan de få os til at blive mindre mobile og især vores private økonomi bliver mere stram.
Derfor er kravet om et forhøjet befordringsfradrag helt reelt, og derfor bør der hurtigt komme en hurtigt udmelding fra skattemyndighederne. Ellers går mange pendlerfamilier en sommer i møde, hvor stadigt flere penge fosser ud af pengepungen hver gang, der tankes. Befolkningen uden for de store byer, hvor der er masser af busser, metroer og S-tog, er meget afhængige af deres bil. Det er for mange livsnødvendigt at have en bil - flere familier er endda tvunget til at have to biler for at kunne passe deres job.
Høje benzin- og dieselpriser rammer os derfor ekstra hårdt, fordi der ikke er tilstrækkeligt med alternativer i det kollektive transportsystem. Samtidigt er priserne på fødevarer og andre livsfornødenheder steget meget, og er virkelig noget der kan mærkes i mange familier. Derfor må politikerne snart handle og enten sænke afgiften på brændstof eller hæve transportfradraget.