Danske Stig og californiske Heather er enige: Her er noget at lære om vedvarende energi - og om hvordan man kommer i gang med at bruge den til gavn for det globale klima.
Lolland er i øjeblikket én stor skolestue for danske og californiske studerende: Her har de på en gang mulighed for at se en række forskellige former for vedvarende energi, og samtidig lære om hvordan de rent praktisk kan blive taget i anvendelse.
- Vi ved nu at det er noget der kan bruges, siger 21-årige Heather Poiry. Hun er ingenørstuderende hjemme i Californien, og nu taget til Danmark på "Summer Campus".
Det er danske og californiske universiteter, der blandt andet i samarbejde med Lolland Kommune og Baltic Sea Solutions har lavet programmet for sommerskolen. Også Innovation Center Denmark, udenrigsministeriets og Videnministeriets fælles kontor i Silicon Valley, har bidraget til forberedelserne.
I løbet af fire uger får de studerende således mulighed for både at fordybe sig i teknikken bag den vedvarende energi, og for at sætte sig ind i de økonomiske faktorer, der er med til at bestemme deres anvendelse.
Netop det at den vedvarende energi bliver sat ind i både en økonomisk og samfundsmæssig sammenhæng, er noget både Heather Poiry og hendes danske medstuderende, 23-årige Stig Högberg, sætter stor pris på.
- Det er ikke nok at noget fungerer rent teknisk, siger Stig, der glæder sig over den gode diskussion det giver blandt deltagerne, at der også inddrages både miljømæssige og økonomiske argumenter undervejs.
De 18 danske og californiske studerende har først været to uger på Sjælland - nu udforsker de lollandske initiativer med vedvarende energikilder.