Danskerne køber mere over nettet. Børnetøj, elektronik og mobiloptankning. Men det er de samme, som handler mere. Det kniber med at trække nye kunder til.
Der er fortsat vækst i dansk nethandel, men julekvartalet nåede ikke helt op til forventningerne, fremgår det af en ny analyse. Ifølge tallene var der 23 procent flere handler i fjerde kvartal.
Men det er den samme halvdel af befolkningen, som står for handlen. Det er ikke lykkedes at få flere danskere til at benytte sig af nethandel. Bag analysen står E-Handelsfonden i samarbejde med blandt andet Post Danmark og PBS.
Blandt de populære grupper, som handles elektronisk, er tøj, især børnetøj, elektronik, bøger, mobiloptankning og adgang til computerspil. Trods væksten i antal handler er der tale om en opbremsning i forhold til E-Handelsfondens forventninger, der gik på en vækst på 35 procent.
- Overordnet set går det rigtigt godt med en flot vækstrate på 23 procent. Det slår en tyk streg under at dansk e-handel er slået igennem. Men der lyser en rød lampe i horisonten over at e-handlen trods julehandlen ikke har formået at tiltrække nye e-handelskunder, siger Lars Schmidt Larsen, direktør for E-Handelsfonden.
/ritzau/