Det kan skade dem selv, at flere kunstnere hæver prisen på at optræde live.
Det er blevet betydeligt dyrere at hyre danske musikere. Det fortæller Berlingske Tidende, der har snakket med en række festivaler.
Helt op mod en halv million tager de største navne, og endnu mere hvis der lavces eksklusivaftaler.
Og det bekymrer både festivalernes brancheorganisation og en ekspert i informationsteknologi.
- Det er en kombination af artisternes og deres booking-bureauers ansvar, for det er dem, der fastsætter priserne. Det er klart, at hvis de skruer priserne for højt op, skader de også musikkulturen og deres eget marked. For så kan det være, at folk får andre vaner eller bliver trætte af at gå til koncert, fordi de synes, det er for dyrt, siger Fabian Holt, lektor og ph.d. ved Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier på RUC, til Berlingske.dk.
Fabian Holt opfordrer til mådehold fra musikbranchens side, selvom blandt andet downloading af musik har gjort det sværere at tjene penge på at sælge plader.
Hos et af Danmarks største bookingbureauer, Skandinavien, afviser medstifter Brian Nielsen, at honorarerne er steget væsentligt hurtigere end den generelle prisudvikling, men han medgiver, at økonomien har afgørende betydning, når turnéplanen skal lægges.
»Det er klart, at der er en væsentlig forskel på, om der er 100 mennesker, der ringer på en artist eller ti. Hvis de alle vil have artisten samme dag, og arrangementerne ellers er ens, kigger man da på økonomien. Hvor får man mest muligt ud af det?,« siger Brian Nielsen til Berlingske.dk.